Volledig scherm
© ANP

Afspraken na MH17 voor veiliger vliegen

Twintig maanden na de MH17-ramp moet een nieuw convenant tussen overheid en vliegtuigmaatschappijen zorgen voor meer veiligheid in de lucht. Een Kamermeerderheid steunt het plan, maar piloten zijn sceptisch. 'We moeten ons niet met een kluitje in het riet laten sturen.'

Quote

Vier keer per jaar overleggen is niet voldoende

Kamerlid Michiel Servaes, PvdA

1. Een convenant; 2. Geld voor inlichtingendiensten; 3 Een certificaat voor 'goed' veiligheidsbeleid. Met deze drie zaken wil de Tweede Kamer dinsdag het vliegen door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen alsnog veiliger maken. Alsnog, want de maatregelen zijn ingegeven door de ramp met MH17, inmiddels 20 maanden geleden.

Overleg
De afgelopen maanden lobbyde het kabinet bij internationale organisaties en kwam er een online naslagwerk met onveilige gebieden. Ook is er vaker overleg tussen inlichtingendiensten en Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen.

En toch was de Kamer vorig week tijdens het MH17-debat ontevreden: De website met risicogebieden is onvolledig en niet actueel, de internationale molens draaien traag en het huidige overleg is te vrijblijvend. ,,Vier keer per jaar overleggen is niet voldoende. We kunnen niet verwachten dat diensten de hele wereld monitoren, maar er komt daar veel informatie samen. Als de lijnen met luchtvaartbedrijven korter zijn, kan dat de veiligheid ten goede komen'', zegt Kamerlid Michiel Servaes (PvdA).

Meerderheid

Quote

Rutte deed wel heel luchtig over de plannen en dat is niet goed

Steven Verhagen,VNV

Zijn voorstel voor een convenant tussen overheid en luchtvaartmaatschappijen kan rekenen op een meerderheid. Dat geldt ook voor de D66-oproep om voldoende geld beschikbaar te stellen, zodat inlichtingendiensten ook echt betere informatie kunnen verzamelen en verspreiden. Vandaag wordt er gestemd over de plannen, maar die gaan Steven Verhagen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) niet ver genoeg. ,,Rutte deed wel heel luchtig over de plannen en dat is niet goed. Er was een compleet gebrek aan daadkracht de afgelopen anderhalf jaar.''

Verhagen is daarom wel blij dat alsnog een Kamermeerderheid inziet dat er meer moet gebeuren. ,,We willen dat duidelijk in de wet komt te staan dat inlichtingendiensten óók een taak hebben voor de luchtvaart. Een convenant is te vrijblijvend. Dat wordt tijdrekken. We moeten uitkijken dat we uiteindelijk niet met een kluitje in het riet worden gestuurd.''

Motie
Een motie van de VVD om maatschappijen te belonen of te straffen voor hun veiligheidsbeleid zal vandaag ook genoeg steun krijgen. ,,De KLM-afdeling die risico-inschattingen maakt, kost geld. Geld dat andere maatschappijen soms niet uitgeven. Terwijl de consument zo veilig mogelijk wil vliegen,'' zegt VVD-Kamerlid Han ten Broeke.

Hij vindt dat luchtvaartmaatschappijen veel beter dan de AIVD of MIVD met een 'luchtvaartbril' naar gevaren kunnen kijken. Daar ligt de echte kennis en dus de eindverantwoordelijkheid. Verhagen van pilotenvereniging VNV erkent dat piloten altijd de beslissende keuze zullen blijven maken, maar ziet weinig in het VVD-voorstel.

,,Zorg eerst voor betere informatie vanuit de overheid, voor je ons wilt gaan straffen als we geen goede afwegingen maken. Laat alle ideeën alsjeblieft na bijna 2 jaar praten niet alsnog een papieren tijger blijken te zijn. Daar is het onderwerp te belangrijk voor.''