Volledig scherm
© Blendle

Blendle moet iTunes voor kranten worden

Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping hebben donderdag hun journalistieke webdienst Blendle gelanceerd. In Blendle kunnen gebruikers diverse media bekijken en vervolgens artikelen los kopen, vergelijkbaar met hoe iTunes werkt voor muziek.

Blendle werd bedacht door Marten Blankesteijn, die een ton subsidie kreeg van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Samen met internetondernemer Alexander Klöpping bezit de oud-journalist van Dagblad De Pers 87 procent van de aandelen.

Volgens Klöpping is Blendle geboren uit frustratie door de betaalmuren van bepaalde kranten en tijdschriften. 'De beste artikelen staan in kranten en tijdschriften, en daar kun je alleen bij als je abonnee bent. Blendle zorgt ervoor dat iedereen elk artikel binnen twee klikken kan lezen, betalen en vervolgens heel makkelijk kan delen', aldus de internetondernemer.

Met Blendle hoopt Klöpping vooral jongeren aan te spreken en hen te laten betalen voor kwaliteitsjournalistiek. Tegenover Tweakers geeft hij toe dat hij liever een all-you-can-eat-model had willen invoeren zoals Spotify en Netflix gedaan hebben, maar de krantenuitgevers zouden er nog niet aan toe zijn.

Voorlopig werkt Blendle met een wachtrij, waarin donderdagmiddag rond half drie al zo'n 2183 wachtenden stonden. In de komende maanden moet iedereen gebruik kunnen gaan maken van Blendle. Om de webapp in te zien, hoeft niet te worden betaald. Van de opbrengsten zou 30 procent naar het Blendle-team gaan en de rest naar de uitgevers. Inmiddels hebben NRC, Wegener, Nederlands Dagblad, Elsevier, Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, Quote, Sanoma (onder andere Viva, Panorama en Nieuwe Revu), Bright en Quest toegehapt. Met de Telegraaf en de Persgroep (uitgever van Trouw, de Volkskrant, AD en het Parool) wordt nog gesproken.