‘Brits marineschip waarschuwde Iraniërs vlak voor enteren olietanker’

radiofragmentVlak voor het enteren van de Britse olietanker Stena Impero vrijdag door de Iraanse Revolutionaire Garde, zou een Brits marineschip de Iraniërs over de radio hebben gewaarschuwd. De HMS Montrose gaf aan dat het betreden van de tanker een overtreding van de internationale wetgeving zou zijn, aangezien het schip zich in internationale wateren bevond.

Dryad Global on Twitter

Exclusive VHF audio HMS Montrose & MV Stena Impero: 'If you obey you will be safe, alter your course . . .Under international law your passage must not be impaired, impeded, obstructed or hampered' #Iran #oil #tanker @tombateman @PatrickSawer @AP @AFP @Reuters https://t.co/3fizOedeBe

Dat meldt de BBC. Volgens de omroep heeft een Brits maritiem beveiligingsbedrijf het radiofragment onderschept. In het fragment zou zijn te horen hoe de Iraniërs afgelopen vrijdag een schip - zeer waarschijnlijk de Stena Impero - bevelen zijn koers te wijzigen: ,,Als je luistert, zal je niks gebeuren’’. 

Daarna mengt het Britse fregat HMS Montrose - dat patrouilleert in onder meer de Straat van Hormuz - zich over de radio in het gesprek. Het fregat maakt zichzelf bekend en meldt de Stena Impero dat het zich bevindt in een ,,een erkende internationale zeestraat’’ en dat het schip daarom niet mag worden lastig gevallen volgens het internationaal recht. De HMS Montrose vraagt daarna aan de Iraniërs om te bevestigen dat zij niet van plan zijn ,,de internationale wetgeving te schenden’’.

In antwoord daarop melden zij: ,,Dit is de patrouilleboot van de Sepah Marine (onderdeel van de Iraanse Revolutionaire Garde, red.). Dat zijn wij niet van plan, dat zijn wij niet van plan. Ik wil de tanker alleen inspecteren vanwege veiligheidsredenen.’’

Lees door onder de tweet.

Dryad Global on Twitter

I want to inspect the ship for security reasons" #Exclusive VHF audio from the MV Stena Impero, IRGC(N) & British warship F236 HMS Montrose, "Please confirm that you are not intending to violate international law". More evidence showing no legal basis for the seizure? #iran #oil https://t.co/r5uryMXFHi

In beslag genomen

Dat de leden van de Iraanse Revolutionaire Garde zich niet lieten afschrikken bleek daarna. Vanuit een helikopter en in aanwezigheid van verschillende speedboten werd de Stena Impero geënterd en later meegenomen naar de Iraanse havenstad Bandar Abbas. Iran meldde de inbeslagname van de olietanker die onder Britse vlag vaart al snel daarna. Gisteren werd door de Iraniërs verduidelijkt dat de Stena Impero betrokken zou zijn geweest bij een ongeluk met een vissersboot. ,,Het schip was betrokken bij een ongeluk met een Iraanse vissersboot. Toen de vissersboot een noodsignaal uitzond, werd dat door het Britse schip genegeerd”, zei Allahmorad Afifipour namens de havenautoriteiten tegen het Iraanse persbureau Fars. Een Brits marineschip zou nog hebben geprobeerd het enteren van de tanker te voorkomen, aldus de Iraniërs. Iets wat de Montrose wel op 11 juli lukte: het voorkwam dat de British Heritage geënterd werd. Nu was het fregat te laat en kon het niet voorkomen dat de Stena Impero snel in Iraanse wateren kwam.

Volgens de Zweedse rederij Stena Bulk hield de Impero zich vrijdag aan alle regels. De eigenaar van het schip verklaarde dat de tanker ,,was benaderd door kleine vaartuigen zonder nadere kenmerken en een helikopter terwijl het schip in internationale wateren door de Straat van Hormuz voer’’. De spanningen rond de zeearm, waar dagelijks eenvijfde van de wereldwijde oliehandel doorheen vaart, lopen in hoog tempo op. 

Iran gaf gisteren ook beelden vrij waarop te zien is hoe de Stena Impero geënterd wordt. In het korte filmpje, waarvan de authenticiteit nog niet is bevestigd, is te zien hoe gemaskerde mannen met machinegeweren zich uit een helikopter op het schip laten zakken.

Volledig scherm
Leden van de garde laten zich uit een helikopter op het schip zakken © Iraanse staatstelevisie

Lees verder onder de foto

‘Crew is veilig’

Havenhoofd Allahmorad Afifipour meldde vandaag dat de 23 crewleden van de Stena Impero nog aan boord van het schip zijn en zich bevinden in de haven van Bandar Abbas. ,,Ze zijn veilig en in goede gezondheid.’’ Dat meldde eerder ook de Zweedse eigenaar van het schip, Stena Bulk, op de eigen website. De rederij heeft een officieel verzoek ingediend om het schip en de bemanning - afkomstig uit India, Letland, de Filipijnen en Rusland - te mogen bezoeken. 

De inbeslagname van de Impero is scherp veroordeeld door de Britse regering. Ook Nederland is uiterst bezorgd over de actie van de Iraanse Revolutionaire Garde. De vrije en ongehinderde doorvaart van schepen is van groot belang, laat het ministerie van Buitenlandse Zaken weten. ,,Het is zaak dat Iran het schip en de bemanning snel vrijlaat. Nederland is solidair met de Britten”, benadrukt het ministerie in een korte verklaring. 

Lees verder onder de kaart

Volledig scherm
de Straat van Hormuz © AD/Thijs Unger

‘Onacceptabel en illegaal’

Volledig scherm
Foto ter illustratie. © REUTERS

De regering in Londen heeft de inbeslagname ‘volstrekt onacceptabel‘ genoemd. Minister van Buitenlandse Zaken Jeremy Hunt zei dat er ‘consequenties’ zullen volgens als Iran het schip niet laat gaan. Hij overweegt geen militaire opties. Hunt benadrukt dat er hoe dan ook vrije zeevaart moet blijven in de Perzische Golf en dat alle schepen er veilig moeten kunnen varen.  ,,Ik ben zeer bezorgd door de inbeslagname van schepen door de Iraanse autoriteiten’’, aldus Hunt. Hij heeft vandaag met zijn Iraanse collega gesproken en zijn ‘extreme teleurstelling’ uitgesproken. De zaakgelastigde van Iran in Londen is op het matje geroepen van het Britse buitenlandministerie.

De tanker Stena Impero voer in de wateren van Oman toen het door Iran werd tegengehouden en in beslag genomen. Dat heeft de Britse minister van Defensie Penny Mordaunt gezegd tegen Britse media. Tegen Sky News verklaarde Mordaunt vandaag dat het om een ‘vijandige daad’ ging. In een brief aan de VN-Veiligheidsraad reppen de Britten ook van een ‘illegale interventie’.  

Tweede schip

Na het stoppen van de Stena Impero door Iran moest nog een ander schip de koers verleggen. Het ging om de Mesdar: een schip dat onder Liberiaanse vlag vaart maar eigendom is van de Britse rederij Norbulk Shipping. Na enkele uren liet de reder weten dat het schip gewapende Iraniërs aan boord had gehad maar dat die het schip weer hadden verlaten. Vervolgens mocht de Medsar - onderweg van de Chinese stad Lanshan naar Saoedi-Arabië - verder varen.  

De verhoudingen tussen Iran en een aantal westerse landen zijn zeer gespannen, mede doordat de Britse marine begin juli een Iraanse tanker in Gibraltar aan de ketting legde op verdenking van overtreding van de EU-sancties tegen Syrië. Die maatregel werd door de rechter in Gibraltar met dertig dagen verlengd.

De Revolutionaire Garde zinspeelde op een rechtstreeks verband met die uitspraak. ,,De wet van vergelding is iets dat wordt erkend in het internationaal recht en wordt gebruikt in verband met verkeerde beslissingen genomen door een regering”, zei de woordvoerder van de Garde, Abbasali Kadkhodaei, tegen het Iraanse staatspersbureau IRNA.