Drank flink duurder, maar consument merkt het nauwelijks

De afgelopen vijf jaar zijn dranken in supermarkten en slijterijen de pan uit gerezen. Niet-alcoholische dranken zoals mineraalwater, fris en vruchten- en groentensappen zijn gemiddeld ruim 17 procent duurder geworden. ,,Maar dat voelen consumenten nauwelijks in de portemonnee", aldus econoom en woordvoerder van het CBS Peter Hein van Mulligen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zegt dat de prijsstijging van dranken komt door belastingwijzigingen met een sterker prijsverhogend effect dan gemiddeld.

De hoogte van de verbruiksbelasting van frisdrank en 'gezondere dranken' zoals mineraalwater en vruchtensap verschilde voor 2016, maar daar staat nu dezelfde belasting voor, legt Van Mulligen uit. Dit heeft het Ministerie van Financien naar eigen zeggen gedaan om de administratieve lasten voor bedrijven en de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst te verminderen. In het Belastingplan 2016 is te lezen dat de toepassing 'eenduidiger' wordt.

Opbrengst
De huidige twee tarieven - voor vruchtensap, groentesap en mineraalwater 5,70 euro per 100 liter en voor limonade 7,59 euro per 100 liter - zijn vervangen door één tarief van 7,91 euro per 100 liter. De tariefverhogingen van de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken leiden tot een opbrengst van 30 miljoen euro.

Dit is dus de reden waarom de prijs van mineraalwater in supermarkten het meest is gestegen. Een fles of pak mineraalwater werd in vijf jaar tijd 30 procent duurder (van 33 eurocent naar 44 eurocent). Opvallend is dat de prijzen van koolzuurhoudend mineraalwater gelijk is aan plat mineraalwater. Bijna de helft van de prijsstijging werd veroorzaakt door de gestegen verbruiksbelasting.

Volledig scherm
© CBS

Alcoholische dranken

Van de alcoholische dranken is bier in vijf jaar tijd het meest in prijs gestegen (12 procent). In de supermarkt betaalde je in 2011 nog gemiddeld 1.40 euro voor één pilsje, nu is dat 1.57 euro.

Gedistilleerd steeg met 10 procent en wijn werd 8 procent duurder.

Stijging
De prijsstijging van alcoholvrije dranken in Nederland is op Finland na de hoogste in de eurozone. De prijzen in Nederland stegen ruim twee keer zo hard als gemiddeld in de eurozone. In de landen om ons heen stegen de prijzen ook, maar minder snel. In Cyprus en Griekenland werden alcoholvrije dranken juist iets goedkoper.

,,Dit klinkt misschien alarmerend, maar uiteindelijk merkt de consument er maar weinig van'', merkt economoom Van Mulligen op. ,,Het aandeel aan drank in je totale uitgaven van levensmiddelen is maar klein. Op levensmiddelen staat dit jaar een prijsstijging van slechts 0,3 procent. Dus tenzij je jouw kar volgooit met Spa Blauw, zal het weinig pijn doen in de portemonnee.''

Volledig scherm
© CBS
Volledig scherm
© CBS

De algemene prijsstijging sinds februari 2011 van goederen en diensten was 7,5 procent.

Volledig scherm
© CBS