Hans Nijenhuis nieuwe hoofdredacteur van het AD

VideoHans Nijenhuis is per 1 mei benoemd tot de nieuwe algemeen hoofdredacteur van AD. Daarmee volgt hij Christiaan Ruesink op die naar Voetbal International vertrok. Nijenhuis, kind van NRC Handelsblad waar hij in 1987 als verslaggever begon, barst van het enthousiasme.

Quote

Wij zijn de krant van héél Nederland. Met lezers in alle lagen van de bevolking, in alle provincies, van alle politieke gezindten

Hans Nijenhuis

,,AD is niet de krant van hoogopgeleid Nederland, links-liberaal Nederland of ontevreden Nederland. Wij zijn de krant van héél Nederland. Met lezers in alle lagen van de bevolking, in alle provincies, van alle politieke gezindten. Van ondernemers tot onderwijzers. In een tijd waarin informatie steeds meer in eigen kring wordt verkregen - je eigen facebookvrienden, je besloten whatsappgroep, je gelijkgestemde twittervolgers - is dit uniek.

,,Maar die lezers delen wel een positieve mentaliteit: het glas is halfvol. Zij vinden het gezin belangrijk, ook al moeten de kinderen misschien nog komen. Zien zichzelf als hardwerkende Nederlander, al zijn ze wellicht al met pensioen. Je kunt zeggen: Wij werken  voor de gewone Nederlander en dat is géén synoniem voor de saaie Nederlander. De krant is de schijnwerper op de wereld waardoor je dingen beter ziet en begrijpt. Je moet alleen bij het woord 'krant' niet meer uitsluitend denken aan papier. Hij is er ook digitaal. Voor het  allerlaatste nieuws moet je op AD.nl. zijn."

AD en regio

Volledig scherm
© anp

In zijn nieuwe functie geeft Hans Nijenhuis leiding aan de centrale redactie van ADR, de groep van AD en alle regionale kranten van de Persgroep Nederland. Het is de grootste nieuwsorganisatie van Nederland met een oplage van ruim 950.000 kranten en dagelijks gemiddeld 1,8 miljoen bezoekers online. De centrale redactie in Rotterdam verslaat nieuws en achtergronden voor AD, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, de Gelderlander, de Stentor, PZC en Tubantia.

,,Velen denken bij AD aan één dagblad, maar het is een groep kranten. De centrale redactie maakt artikelen voor de huisarts in Middelburg, de advocaat in Enschede, de verpleegster in Breda... Wij zijn door deze combinatie de grootste nieuwsorganisatie van Nederland. 900 journalisten! Vertegenwoordigd in de achterkamertjes van politiek Den Haag, maar dankzij de regiojournalisten ook in de kleedkamers van FC Twente en de kantine van de lokale voetbalclub. De lezer staat er met zijn neus bovenop."

Gevraagd naar wat hij zelf als lezer het mooiste vindt aan het AD noemt Nijenhuis de 'menselijke maat'. ,,Je leest overal over instituties en rapporten, nu bijvoorbeeld weer over Onderwijs 2032. Maar hoe is het intussen voor de leraar in de klas? Daar zijn wij goed in. Mag ik al wij zeggen? Hoe dan ook, ik lees de krant voor informatie, maar wil ook wel eens ontroerd worden. Of geamuseerd. Ik word vrolijker van het AD. Omdat onze journalisten niet worden gevoed door wantrouwen, maar door nieuwsgierigheid."

Loopbaan

Nijenhuis werkte voor NRC als algemeen en politiek verslaggever, correspondent Moskou en chef buitenland, voor hij eind 2005 aan de wieg stond van NRC Next, dat hij vier jaar leidde. Na een kort uitstapje naar De Bezige Bij keerde Nijenhuis terug bij NRC. Eerst als directeur-uitgever, daarna als lid van de hoofdredactie en chef opinie.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement