Aangeboden door LMC Voortgezet Onderwijs
Advertentie
'Aangeboden door...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van het AD zijn hier niet bij betrokken.
Volledig scherm

Ismail Aghzanay (27): “Iets mooiers dan het onderwijs bestaat er niet.”

LMC Voortgezet OnderwijsIsmail Aghzanay, LMC Voortgezet Onderwijs-docent op het Rotterdam Designcollege, heeft afgelopen oktober de prijs gewonnen voor de Leraar van het Jaar Rotterdam 2018 in de categorie voortgezet onderwijs. Voor Ismail is het docentschap meer dan een gewone baan. “Als docent kun jij het verschil maken.”

In eerste instantie kiest Ismail niet voor het onderwijs en besluit hij een proeflesdag bij te wonen van de theateropleiding. “Ik ben cabaretier en wilde graag iets met theater doen. Na die proeflesdag wist ik het direct, dit gaat ‘m niet worden. Vervolgens heb ik besloten om mijn tweede keuze te volgen en me in te schrijven voor de lerarenopleiding Engels. Dat is eerlijk gezegd de beste keuze die ik ooit in mijn leven heb gemaakt”, zegt de docent Engels overtuigend. “Je kunt veel betekenen voor leerlingen en hen ontzettend veel bijbrengen.”

Passie

“Je kiest het docentschap niet vanwege het geld of voor de schoolvakanties. Deze zaken komen pas in de laatste fase aan de orde. Je bent docent, omdat je een hart hebt voor leerlingen”, legt Ismail uit. Ieder schooljaar start hij de les door de leerlingen een opstel te laten schrijven waarin zij hun persoonlijke verhaal vertellen. “Hoe persoonlijker zij zijn, hoe beter ik hen kan helpen en ik bepaalde reacties beter kan begrijpen. Als docent doe je meer dan alleen het lesgeven. Je bent alles in een, een vader, een moeder, een broer, een vriend. Je bent geen kennisbron. Je bent iemand die het verschil kan maken in hun leven. Dat probeer ik elke dag weer te doen”, vertelt de docent Engels.

Dat hij een goede band heeft met zijn leerlingen blijkt wel wanneer hij door de gangen loopt van LMC-school Rotterdam Designcollege, vrijwel alle leerlingen spreken hem aan of begroeten hem en andersom gebeurt dat ook. “Je maakt het verschil door te laten zien dat je een mens bent. Laat zien dat je zwaktes en kwetsbaarheden hebt. Hierdoor bouw je een band op met leerlingen. Door als docent fouten toe te geven, laat je zien dat je ook een mens bent en laat je aan de leerlingen zien dat het voor hen ook oké is om fouten te maken of zwaktes te hebben. Maar als de leerlingen verkeerd zitten, kan ik ook zeker hard zijn, dat doe ik puur voor hun ontwikkeling”, legt de Leraar van het Jaar uit. Als de leerlingen van school gaan, hoopt Ismail dat zijn leerlingen een klein beetje meenemen van wat hij als het ware in hun rugzak heeft gestopt.

Volledig scherm

Vrijheid

De Rotterdamse leraar begint als stagiair op het toenmalige Carré College (het huidige Rotterdam Designcollege). Nadat hij zijn stage heeft afgerond, vraagt hij aan de school of hij er mag werken. “En die kans heb ik gekregen. Bij LMC Voortgezet Onderwijs merk ik dat er in mij wordt geloofd en krijg ik de vrijheid om een goede band te creëren met leerlingen. Ik mag, uiteraard tot op zekere hoogte, zelf bepalen hoe ik lesgeef. Dat vind ik fijn. Ik geef bijvoorbeeld les met veel humor, omdat ik dat belangrijk vind. Die vrijheid vind ik heel belangrijk“, vertelt Ismail.

Teamprestatie

Ismail heeft afgelopen oktober de prijs voor Leraar van het Jaar Rotterdam 2018 gewonnen. Ondanks de prijs blijft hij bescheiden. “De titel leraar van het jaar is voor mij een gezamenlijke prijs. Ik zie het als een teamprestatie. Met alle credits naar mijn leerlingen toe. De leerlingen maken de school. Als zij niet presteren, kan een leraar ook niet presteren en andersom is dat ook zo. Je hebt elkaar nodig”, vertelt de docent Engels zeer bewust. De prijs laat volgens hem zien dat hij op de goede weg is, maar dat er nog veel meer in zit. “Uiteindelijk wil ik The Global Teacher Prize winnen. Ondanks die prijs zou ik zeggen dat ik mezelf niet zie als de beste. Ik wil de beste zijn voor mezelf. Met die prijs wil ik een signaal afgeven, zolang je in jezelf gelooft en als docent inziet wat voor verantwoordelijkheid je hebt richting de leerlingen, dan kunnen er zoveel mooie dingen ontstaan zoals het winnen van de prijs. Ik ben zelf ook ooit begonnen als leerling op het speciaal onderwijs en ben vervolgens naar LMC-school Zuiderpark College gegaan. Na behalen van mijn vmbo-diploma, heb ik twee mbo-opleidingen gevolgd. Ik heb mezelf omhoog gewerkt. Ooit wil ik mijn eigen school beginnen dat is mijn ultieme droom”, besluit hij enthousiast.

Wil je ook bij LMC Voortgezet Onderwijs werken? Kijk nu naar de mogelijkheden

Hoe verschillend de LMC-scholen ook zijn, ze delen met elkaar dezelfde speerpunten in de ‘Samen groeien’ strategie. Bekijk deze ‘7 pijlers’ in de strategievideo’s (deel 1 en 2) hieronder. Collega’s nemen je hierin mee in hun verhalen uit de praktijk.

Lees ook de andere artikelen over werken bij LMC Voortgezet Onderwijs

‘De journalisten van de Persgroep zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze tekst.’