Volledig scherm
© Thinkstock

Jonge Bob is te snel afgeleid

Op stapavonden meerijden met jonge mannen blijkt nog gevaarlijker dan gedacht. Ze laten zich te veel afleiden door meerijders in de auto, zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

170 keer zo hoog is de kans zelfs als de bestuurder onder de 30 is.

60 keer zo hoog is de kans op een dodelijk ongeval voor beschonken bestuurders mét passagiers tegenover nuchtere bestuurders zónder passagiers.

Van de passagiers die in weekendnachten in het verkeer omkomen, zit ruim 40 procent in de auto met een jonge man achter het stuur (18 tot 24 jaar). Dat blijkt uit onderzoek van de SWOV dat vandaag wordt gepresenteerd.

Naarmate de stapnacht vordert, wordt 1 op de 5 auto's bestuurd door een onervaren bestuurder, vaak met veel passagiers in de auto.

SWOV-onderzoeker Sjoerd Houwing, gespecialiseerd in drugs en alcohol in het verkeer, wijst op de stapeling van risico's: de jonge leeftijd, de onervarenheid als automobilist en de passagiers die na een avondje stappen de bestuurder kunnen afleiden: samen vormen ze een dodelijke combinatie. Zeker als de passagiers zelf gedronken hebben. De radio staat aan en er wordt lol getrapt, wat de chauffeur beïnvloedt. Tussen 2010 en 2014 kwamen in totaal 177 passagiers onder 24 jaar bij auto-ongelukken om het leven. Vaak ging het om groepjes vrienden die omkwamen na een avondje stappen.

Dodelijk
Als er alcohol in het spel is, worden de risico's nog veel groter. Voor een dronken bestuurder onder de 30 blijkt de kans op een dodelijk ongeval 170 keer zo groot als voor een nuchtere, ervaren bestuurder. Jonge mannelijke automobilisten overtreden de alcohollimiet even vaak als anderen (ruim twee op de honderd), maar door hun leeftijd en onervarenheid leidt dit tot meer ongelukken.

Ook blijkt dat jonge mannen hun verantwoordelijkheid niet nemen als er mensen met hen meerijden. Net zoveel jongeren drinken met als zonder passagiers.

'Campagne moet jongere op verantwoord rijgedrag wijzen'

Het gevaarlijke rijgedrag van jongemannen na stapavonden vraagt volgens het onderzoeksinstituut SWOV meer aandacht.

Bob-campagnes, die moeten voorkomen dat mensen met drank op achter het stuur kruipen, kunnen zich volgens onderzoeker Sjoerd Houwing meer richten op de verantwoordelijkheid van jongemannen voor hun passagiers.

Nederland kan volgens de onderzoeker een voorbeeld nemen aan Noorwegen. ,,Noorse ervaringen wijzen erop dat een campagne gericht op deze doelgroep zeer effectief is.'' Na een campagne gericht op passagiers, daalde het aantal tieners dat omkwam of gewond raakte met 30 procent. Ook adviseert de SWOV mensen die meerijden elkaar aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. ,,Als je rijdt, neem je niet dat biertje,'' zegt woordvoerder Patrick Rugebregt. Daarnaast moet volgens het instituut de controlekans worden vergroot. ,,Jongeren geven elkaar makkelijk de controlelocatie door via telefoons. Politieteams zouden daarom in één nacht vaak van locatie moeten wisselen.''

Uit het onderzoek blijkt ook dat alcohol een steeds gevaarlijkere rol speelt als jongeren tussen de 15 en 29 jaar na een avondje uit op de fiets stappen. SWOV onderzocht dit samen met de Rijksuniversiteit Groningen. Werd in 1993 bij 17 procent van de ernstig gewonde fietsers die in het ziekenhuis belandden alcohol geregistreerd, nu is dat aandeel 49 procent. Een flink deel daarvan houdt levenslang last van het letsel.