Volledig scherm
© BELGA

Kamer debatteert over maatregelen 'dieselgate'

De Tweede Kamer debatteert dinsdagavond over de 'dieselgate' en de maatregelen die er tegen sjoemelsoftware genomen worden. D66 wil dat autofabrikanten, autodealers en distributeurs verplicht worden om al in de showroom te vermelden hoeveel schadelijke stoffen een auto in de praktijk uitstoot, meldt de NOS.

Automerken zijn vanaf 2017 verplicht om hun auto's niet alleen in het lab, maar ook op de weg te testen. De uitslagen van deze tests hoeven niet in de winkels en reclames gepubliceerd te worden, maar D66 wil dat anders zien. 

Binnen de coalitie zijn de meningen verdeeld. De PvdA wil het idee eerst beter onderzoeken, al pleit de partij al langer voor het gebruik van praktijktesten, omdat ze inzicht geven in de daadwerkelijke uitstoot. Coalitiepartner VVD vindt dat het uitstootcijfer niet in de showroom hoeft te komen, een milieulabel is volgens hen voldoende. 

GroenLinks vindt dat de emissie-eisen van auto's gelijkgetrokken moeten worden. Volgens hen moeten auto's op basis van hun gewicht beoordeeld worden en niet op het type brandstof dat het voertuig verbruikt.

Strafbaar

Volledig scherm
Volkwagen bood in oktober haar excuses aan via paginagrote advertenties in diverse kranten. © anp

Automerken die sjoemelen met de milieutesten moeten van de VVD in Nederland strafbaar worden. Daarnaast wil de partij een omgekeerde bewijslast invoeren, waardoor fabrikanten zelf moeten kunnen aantonen dat er niet gemanipuleerd is. In de Verenigde Staten geldt de omgekeerde bewijslast al. 

Coalitiepartner PvdA zoekt op Europees niveau naar oplossingen en wil strengere milieunormen in Europa. Ook moet er volgens de partij een eerlijke testmethode komen waarbij er niet geconcurreerd wordt. Op dit moment kan iedere fabrikant zelf een testlaboratorium zoeken dat voor hen de meest voordelige test aanbiedt.

Dieselgate

De term 'dieselgate' verwijst naar de sjoemelsoftware in de dieselauto's van Volkswagen. In september vorig jaar bleek dat Volkswagen software bewust zo heeft afgesteld dat 11 miljoen zogenaamd schone dieselauto's heel weinig smogveroorzakende stoffen uitstoten als ze aan testapparatuur worden gekoppeld. Maar tijdens normale ritjes belanden wel veertig keer zoveel van die stikstofoxides in de lucht.

Later werd bekend dat er in Duitsland 2,8 miljoen auto's van Volkswagen rijden met software die sjoemelt met de uitstootwaarden. En ook nieuwe dieselauto's van onder meer BMW, Opel en Audi overtreden overschrijden de strengste Europese norm voor vervuiling fors. Wagens als de BMW X3, Opel Zafira en Audi A8 stoten in het dagelijks gebruik 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uit dan is toegestaan.

Live Voetbal

home logo PSVPSV
RUST
3-0
Fortuna SittardFOR
away logo
home logo PEC ZwolleZWO
20:45
AZAZ
away logo
home logo VVV-VenloVVV
RUST
1-0
FC EmmenEMM
away logo
home logo ADO Den HaagADO
EINDE
0-0
FC TwenteTWE
away logo