Volledig scherm

Kans op botsing vliegtuig en drone ook in Nederland reëel

UpdateDe bijna fatale botsing tussen een passagiersvliegtuig en een drone, die recent plaatsvond nabij de Franse luchthaven Charles de Gaulle, had ook in Nederland kunnen gebeuren. Hoewel de luchtvaartpolitie scherp toeziet op de verboden aanwezigheid van onbemande helikoptertjes en modelvliegtuigjes bij vliegvelden, was de afgelopen jaren toch twee keer sprake van zeer ernstige incidenten, zo blijkt uit een rapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

REGELS

Vliegen met drones mag niet rond de vliegvelden Schiphol, Groningen, Rotterdam, Maastricht, Leeuwarden, Deelen, Volkel, Eindhoven, Gilze-Rijen, De Peel, Woensdrecht, Kleine-Brogel, Den Helder, Niederrhein. Dit zijn door de luchtverkeersleiding gecontroleerde luchtruimen (de CTR’s – controlezones). De regel is: op 3 kilometer afstand van een vliegveld blijven.

Zodra een vliegtuig of helikopter nadert moet een drone zo snel mogelijk landen. Om die reden kunt u beter niet hoger dan 50 meter vliegen. En ook niet verder dan 100m. Dit advies voor de maximale hoogte en afstand wordt mogelijk straks verplicht.

Een particuliere drone mag niet zwaarder zijn dan 25 kilogram. Deze regel wordt op korte termijn aangepast. Dan geldt mogelijk een maximumgewicht van 4 kilogram voor particulier gebruik.

Volledig scherm
Volledig scherm

Het Franse incident, dat vrijdag werd gemeld door luchtvaartorganisatie BEA aldaar, vond al een maand geleden plaats. Een Airbus A320 vloog van Barcelona naar Parijs waar met hulp van de automatische piloot al was begonnen aan de landing. Op 1700 meter hoogte ontdekte de co-piloot de drone, waarna direct een noodzakelijke uitwijkmanoeuvre werd gestart. Uiteindelijk scheerde de Airbus rakeling langs het onbemande toestel. De afstand tussen het vliegtuig en de drone zou minder dan vijf meter zijn geweest.

Was het daadwerkelijk tot een confrontatie gekomen, dan had de drone één van de straalmotoren kunnen raken en waren de mogelijke gevolgen niet te overzien geweest. De Airbus, waarin een onbekend aantal passagiers zat, had kunnen neerstorten.

Ernstig
Uit tellingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport in de periode 2012, 2013 en 2014 blijkt dat in die periode in Nederland sprake is geweest van 50 incidenten met drones. De meldingen daarvan werden vooral gedaan door piloten. Twee van die incidenten (in 2013 en 2014) worden door de ILT aangemerkt als zeer ernstig. Het eerste geval vond plaats op 10 juli 2013 bij Lelystad Airport waar de piloot van een eenmotorige Cessna werd opgeschrikt door de plotselinge aanwezigheid van een modevliegtuig dat rakeling passeerde op een hoogte van 365 meter. Geval twee was op 13 maart 2014. Die dag botste een ANWB Medical Air Assistance heli, opgestegen bij het Erasmus MC in Rotterdam,  bij de A50 ter hoogte van het Brabantse dorp Nistelrode bijna op een tegemoetkomend modelvliegtuigje. Beide gevallen zijn onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid en vervolgens door die overheidsinstantie aangemerkt als ernstig. Oftewel, de afloop had fataal kunnen zijn.

Hoe dan ook is sprake van een explosieve stijging van het aantal drone-incidenten: 2012 (8 keer), 2013 (15 keer) en in 2014 27 keer. De gegevens van 2015 zijn volgens ILT-woordvoerster Yeter Atmaca nog niet beschikbaar.

Volgens de ILT waren er in 2012 zeven bijna-confrontaties in Nederland tussen drones en vliegtuigen. In 2013 was sprake van 11 van die tweezijdige incidenten en 18 keer in 2014. De ILT meldt verder dat de bijna-botsingen met al dan niet professionele drones vrijwel nooit op grote hoogte plaatsvinden. Ze komen vooral voor onder de 300 meter (de maximale hoogte voor drones). Het gaat dan ook met name om confrontaties tussen heli's en privévliegtuigjes.

Vliegvelden
De ILT treedt in Nederland op als handhaver van de regels die gelden voor het gebruikt van drones. ,,Wij verlenen bij voorbeeld ontheffingen aan organisaties zoals filmmaatschappijen, fotografen en inspectieinstanties die professionele drones boven bepaalde locaties privé willen gebruiken'', aldus Atmaca. ,,Maar die toestemming komt er nooit in de buurt van luchthavens. Daar is vliegen met drones ten strengste verboden.'' De luchtvaartpolitie controleert vervolgens of particulieren en bedrijven zich daadwerkelijk aan de regels en vergunningen houden.

In Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen drones: recreatieve modellen (tot maximaal 25 kg) en zogenoemde RPAS (Remoted Piloted Aircraft Systems) die alleen beroepsmatig en professioneel mogen worden gebruikt en maximaal 150 kg mogen zijn. Uit tellingen van de luchtvaartpolitie blijkt dat het aantal bekeuringen voor verkeerd gebruik van recreatiedrones fors hoger ligt dan bij RPAS.

  1. Luister hier de dagelijkse podcast van Luuk Ikink en Simone Wijnands

    Kan een zorgvuldi­ge begrafenis nog? En: Oranje wint nipt & domme records

    Samen met zijn vrouw Simone Wijnands maakt presentator Luuk Ikink elke werkdag de OchtendPod: dé podcast voor wie graag opstaat met het laatste nieuws. Luuk en Simone bespreken aan hun ontbijttafel in 20 minuten het nieuws van de dag. Ze gaan in discussie over verschillende onderwerpen met een focus op (regionaal) nieuws, sport en entertainment. OchtendPod verschijnt elke werkdag om 06.00 uur ’s ochtends en is hieronder te beluisteren of via Spotify, Google Podcasts of iTunes.