Volledig scherm
© Meat Tweets

McDonald’s tackelt vooroordelen met kijkje in de keuken

McDonald’s (PARTNERBIJDRAGE)Nederlanders stellen steeds hogere eisen aan hun voeding. Ook fastfoodketen McDonald’s speelt daar nadrukkelijk op in. De burgerketen maakte een opmerkelijke video om misplaatste vooroordelen weg te nemen. 

De kwaliteit van onze voeding is nauw verbonden met onze gezondheid. Deze conclusie van talrijke wetenschappelijke onderzoeken dringt steeds nadrukkelijker door bij het grote publiek. Ook in Nederland zien onderzoekers daardoor grote veranderingen in ons voedingspatroon en gedrag. Steeds meer Nederlanders kopen bijvoorbeeld liever duurzaam geproduceerde producten, en kijken in de supermarkt vaker aandachtig naar de ingrediëntenlijst op het etiket.

Hardnekkige vooroordelen

Volledig scherm
© McDonald’s

McDonald’s focust al jaren op het inkopen van gezonde en duurzame ingrediënten. Dat betekent dus ook honderd procent natuurlijke rundvleesburgers, zonder conserveringsmiddelen of andere toevoegingen. Er gaat in de keuken alleen nog wat peper en zout overheen. Desondanks worstelt de burgerketen met hardnekkige vooroordelen. De burgers zouden zijn volgestopt met conserveringsmiddelen en andere ongewenste toevoegingen waardoor de houdbaarheid langer zou zijn, zo wordt beweerd op sociale media als YouTube, Facebook en Twitter.

Quote

McDonald’s focust al jaren op het inkopen van gezonde en duurzame ingrediënten

‘Meat Tweets’

Er circuleren op deze sociale media zelfs beelden van burgers die, ogenschijnlijk na maanden bewaren, nog steeds in prima staat verkeren. Om voor eens en altijd af te komen van deze misplaatste vooroordelen geeft de burgerketen nu een uniek kijkje in haar keuken. Of beter gezegd: de keuken van het Duitse vleesverwerkingsbedrijf OSI Food Solutions, die alle rundvleesburgers voor McDonald’s in Nederland maakt. Naast beelden van de productielijn komt in de al veel bekeken en besproken video ook een aantal medewerkers van de fabriek aan het woord.

Absolute Bullshit

De wijze waarop zij op de via sociale media gedeelde vooroordelen (de zogenaamde ‘Meat Tweets’) reageren is veelzeggend, en vaak ook erg grappig. De OSI-medewerkers zijn duidelijk not amused over de suggesties dat zij conserveringsmiddelen aan de rundvleesburgers zouden toevoegen. “Das ist ja absolute Bullshit”, verzucht een van hen. Direct daarna ziet de kijker hoe een speciale vriesmachine de net geproduceerde burgers op -18 graden Celsius invriest. Dankzij dat proces zijn conserveringsmiddelen uiteraard helemaal niet nodig.

Volledig scherm
© McDonald’s

‘De journalisten van de Persgroep zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze tekst.’