Volledig scherm

Professionalisering in het onderwijs

LMC Voortgezet Onderwijs (PARTNERBIJDRAGE)Als docent is het belangrijk om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen en een aantrekkelijk carrièreperspectief te hebben. Bij LMC Voortgezet Onderwijs hoef je daarvoor niet lang te zoeken. Professionaliseren staat bij de LMC-scholen namelijk hoog in het vaandel. Docent Lars van Balen en ICT-coördinator Charlotte Reijnen kunnen erover meepraten. Een van de dingen waar zij enthousiast over zijn, is het online toets- en examensysteem Quayn. Zij verzorgen samen de cursus voor collega’s die zich aanmelden. “Door digitaal te toetsen, kan ik toetsen in een half uur nakijken, terwijl ik zonder het systeem vier uur bezig ben met het nakijken van dezelfde toets”, legt docent Lars van Balen uit. 

LMC Voortgezet Onderwijs beschikt over 24 vestigingen in Rotterdam en omstreken. Alle onderwijsniveaus zijn er vertegenwoordigd, van praktijkonderwijs tot en met gymnasium. Op de LMC-scholen staan de capaciteiten van de leerlingen centraal. Om zo goed mogelijk aan te sluiten op hun behoeften en leerstijlen zijn LMC-scholen veelzijdig en kleinschalig én blijven continu betrokken bij de ontwikkeling van het kind. Zo bieden ze de leerlingen het beste van twee kanten; een persoonlijke, veilige en vertrouwde leeromgeving én goed, passend en innovatief onderwijs. Om de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden, investeert LMC Voortgezet Onderwijs in de professionalisering van de docenten door het aanbieden van scholingen en trainingen.

Daarnaast biedt LMC Voortgezet Onderwijs elke nieuwe leraar begeleiding op maat door middel van een begeleidingstraject. Zo’n traject kan variëren, afhankelijk van de ervaring die een nieuwe werknemer heeft, van een vast aanspreekpunt op school tot een intensief introductietraject.

LMC Academie

Sinds vier jaar heeft LMC Voortgezet Onderwijs een eigen academie. De LMC Academie heeft als doel om de professionele ontwikkeling van LMC-medewerkers te ondersteunen. Via de Academie volgen werknemers uiteenlopende scholingen of trainingen. Ook kunnen medewerkers een verzoek indienen bij de academie om het cursusaanbod uit te breiden. LMC Voortgezet onderwijs hecht grote waarde aan de professionele ontwikkeling van haar medewerkers en de carrièreperspectieven die daarbij komen kijken.

Volledig scherm

Samenwerken

LMC Voortgezet Onderwijs-medewerkers Lars van Balen (docent Zuiderpark College) en Charlotte Reijnen (ICT-coördinator De TooropMavo) verzorgen samen de cursus Quayn op de LMC Academie. “Lars en ik hebben elkaar ontmoet tijdens een overleg samen met collega’s van het LMC-stafbureau om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van het digitaal toetsen. Vervolgens zijn we gaan samenwerken”, vertelt Charlotte. “Tijdens de cursussen leer je diverse collega’s kennen, dat is ontzettend leuk”, zegt Lars. Zelf timmert hij ook aan de weg binnen LMC Voortgezet Onderwijs. “Ik wil graag teamleider worden en heb het oriëntatietraject bijna afgerond. Het is weer een totaal nieuwe fase in mijn loopbaan, waar ik zeker naar uitkijk”, zegt de ambitieuze nask-docent.

Tijdsbesparing

“Uiteindelijk hoop ik dat iedereen net zo enthousiast wordt als ik over het digitaal afnemen van de toetsen. Wanneer de toets eenmaal klaar staat, bespaart het enorm veel tijd ongeacht het aantal leerlingen dat de toets maakt”, concludeert Lars. Volgens hem heeft een enkele leerling de voorkeur om op papier te werken, maar zien de leerlingen uiteindelijk wel het voordeel van de digitale toetsen. “Een digitale toets is toch wat duidelijker voor de leerlingen, zij zien steeds één vraag, terwijl het op papier een chaos kan lijken. Naast de tijdsbesparing denk ik dat leerlingen door de digitale toetsen in Quayn hoger scoren dan op papier, omdat de antwoorden van de leerlingen nu veel makkelijker leesbaar zijn”, vertelt hij.

Inzichten

Charlotte Reijnen werkt al meer dan veertig jaar in het onderwijs. De ICT-coördinator van De TooropMavo denkt dat scholen door de overheid in de toekomst verplicht worden om digitaal toetsen af te nemen. “Je ziet ook dat de overheid steeds meer online toetsen afneemt, daarom is het belangrijk om leerlingen er nu al aan te laten wennen.“ Daarnaast geven de digitale toetsen volgens haar een completer beeld van de resultaten. Je kunt in Quayn een toetsanalyse laten uitvoeren; zo krijg je inzicht in de manier hoe leerlingen een toets hebben gemaakt. Door deze informatie kun je leerlingen goed adviseren en aan ouders uitleg geven over de ontwikkeling van hun kind”, legt Charlotte uit.

Wil je ook bij LMC Voortgezet Onderwijs werken? Kijk nu naar de mogelijkheden!

Hoe verschillend de LMC-scholen ook zijn, ze delen met elkaar dezelfde speerpunten in de ‘Samen groeien’ strategie. Bekijk deze ‘7 pijlers’ in de strategievideo’s (deel 1 en 2) hieronder. Collega’s nemen je hierin mee in hun verhalen uit de praktijk.

Lees ook de andere artikelen over werken bij LMC Voortgezet Onderwijs

‘De journalisten van de Persgroep zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze tekst.’