Volledig scherm
© anp

Promovendi geven te veel les en zijn ontevreden over hulp

Onvrede bij onderzoekers die willen promoveren. Ze vinden dat ze niet genoeg scholing en begeleiding krijgen. Dat blijkt uit een enquête van het Promovendi Netwerk Nederland (PNN) en het Interstedelijk Studenten Overleg. Die spraken met 257 promovendi bij dertien universiteiten.

Nederland telt ongeveer 9000 promovendi. Ze hebben al een studie afgerond en doen onderzoek zodat ze zich uiteindelijk doctor mogen noemen. Ze zijn meestal in dienst van een universiteit en moeten naast hun onderzoekswerk colleges aan studenten geven. Toch zegt 35 procent dat ze nooit les hebben gekregen in lesgeven. Van de mensen die wel geschoold zijn in lesgeven, vindt twee derde dat het te kort was. Bovendien is bijna de helft niet tevreden over de begeleiding die ze krijgen wanneer ze voor een collegezaal staan.

Een vak apart
,,Er zijn promovendi die voor een collegezaal gezet worden zonder enige training of voorbereiding'', aldus Charlotte Gaasterland, bestuurslid van het PNN. ,,Lesgeven is een vak apart. Promovendi hebben lang niet altijd onderwijservaring, daarom moeten universiteiten promovendi goede scholing en begeleiding aanbieden'', stelt Simon Theeuwes, bestuurslid van het ISO.

Daarnaast zeggen zeven op de tien promovendi dat ze meer tijd kwijt zijn aan lesgeven dan in hun contract staat. Dat gaat ten koste van het onderzoek waarmee ze willen promoveren.