Volledig scherm
PREMIUM
© Peter Franken

Sissy maakt pannenkoeken met haar moedermelk

KolvenSissy Mook-Gordijn heeft 30 liter moedermelk in haar vriezer. De Hazerswoudse produceert na de geboorte van haar dochter Keet zoveel moedermelk dat ze niet meer weet wat ze er mee moet. ,,Ik hoop er iemand anders blij mee te maken."

Quote

Vriendin­nen moesten wel een drempel over, voor ze het wilden proeven

Sissy Mook-Gordijn

Sissy's dochter Keet werd vijf weken geleden geboren, elf weken eerder dan de uitgerekende datum. Het kleine meisje ligt nog altijd in het ziekenhuis en drinkt pas kleine beetjes. Maar Sissy is gelijk fanatiek gaan kolven en heeft nu al een enorme voorraad moedermelk in haar vriezer.

,,Als een baby wordt geboren, wordt het kindje binnen een uur aan de borst gelegd'', weet de Hazerswoudse van haar twee eerdere bevallingen. ,,Nu ging dat natuurlijk niet. Keet moest in de couveuse en krijgt voeding via een sonde. Ik vind borstvoeding geven heel leuk en het ziekenhuis motiveerde mij ook. De zusters waren overigens net als ik wel verbaasd over mijn hoge productie.''

Een verklaring zou kunnen zitten in het feit dat Sissy zwanger was van een tweeling. Het zusje van Keet overleed - tijdens de zwangerschap - met negentien weken in de buik. ,,Het ziekenhuis denkt dat mijn lichaam misschien toch voor twee produceert.''

Honderd keer zoveel
De kleine Keet dronk de eerste dagen gemiddeld één milliliter per uur, maar Sissy produceerde toen al honderd keer zoveel. Inmiddels drinkt de baby al 40 milliliter, elke drie uur. Maar de melk blijft stromen bij haar 34-jarige moeder.

,,We hebben een tweedehands vriezer aangeschaft'', vertelt Sander Gordijn (34). ,,Eerst bewaarden we de melk in een la beneden in de vriezer, maar die was al snel vol. Toen hebben we nog wat bij mijn moeder opgeslagen, maar dan nog kwamen we ruimte tekort.''

  1. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.