Volledig scherm
PREMIUM
Snacks gericht op kinderen © Foodwatch

Verbod op figuurtjes moet gejengel in supermarkt voorkomen

KindersnacksHet is binnenkort gedaan met Dora, Woezel & Pip en Angry Birds op de verpakking van ongezonde snacks. De levensmiddelenindustrie stopt met de merkfiguurtjes op producten voor kinderen onder de zeven jaar. Ouders wordt zo hopelijk een hoop gejengel in de supermarkt bespaard. 

Een stap in de goede richting, vindt mediawaakhond Foodwatch. Het verbod geldt echter niet voor snoepgoed gericht op kinderen ouder dan zeven jaar. Deze snacks moeten, als ze gebruik willen maken van figuurtjes, voldoen aan bepaalde criteria. Maar Foodwatch vindt die criteria veel te slap. ,,Zelfs zó slap dat chips en ijs nog als gezond kunnen worden bestempeld”, vertelt Sjoerd van der Wouw van Foodwatch. Grote kans dat er straks dus nog gewoon een stripfiguur op een zak chips staat, denkt Van der Wouw. Is dat niet vreemd? ,,Nee, zegt directeur Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), die de nieuwe maatregel heeft genomen. ,,Producten die aan de eisen voldoen mogen nog gebruik maken van merkfiguren. Denk bijvoorbeeld aan waterijsjes.” Een druppel op een gloeiende plaat, vindt Foodwatch. ,,Het is het veel belangrijker dat de criteria voor kindervoedsel worden aangepast." De FNLI is teleurgesteld in de reactie van Foodwatch en had 'wel wat positievers’ verwacht.