Volledig scherm
© ANP

Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Na jaren van problemen op het spoor laat het nog geheime jaarverslag van ProRail over 2015 verrassend genoeg een veel rooskleuriger beeld zien. Zowel reizigers- als goederentreinen reden vaker dan verwacht op tijd.

Quote

Wij denken dat we het als ProRail zo beroerd niet doen, ondanks alle negatieve berichten

Frank Barel, ondernemingsraad ProRail

Uit het ProRail-jaarverslag - dat in mei verschijnt, maar deels al in handen is van het AD - blijkt dat de punctualiteit van het reizigersverkeer vorig jaar uitkwam op 89,5 procent. Dat betekent dat zo'n negen op de tien treinen minder dan 3 minuten vertraging opliepen. Vooral enkele grote incidenten zorgden in de winterperiode voor problemen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, namens de Staat aandeelhouder van ProRail, had geëist dat de punctualiteit minstens 87 procent zou bedragen. Dat doel is dus gehaald. Ook een meting waarbij uitgevallen reizigerstreinen en gemiste aansluitingen op het hoofdrailnet meewegen, ziet er gunstig uit: 91 procent tegen het door het ministerie gewenste percentage van 90.

Verrassend goed
Voeg daarbij dat zo'n acht op de tien goederentreinen in 2015 op tijd  reden (met minder dan 3 minuten vertraging) en ProRail blijkt verrassend goed te hebben gepresteerd op deze belangrijke gebieden. Die constatering staat in schril contrast met het imago dat ProRail momenteel in de media en politiek heeft: dat van een spoorbeheerder die zijn zaakjes uitermate slecht op orde heeft.

De recente berichtgeving loog er ook niet om. ProRail is financieel en organisatorisch een zorgenkindje. De organisatie worstelt met enorme potentiële tekorten op toekomstige projecten. Ook is er onvrede bij vervoerders, reizigers en politici over voortdurende problemen met sporen, wissels en bovenleidingen.

Negatieve berichten
,,Wij denken dat we het als ProRail zo beroerd niet doen, ondanks alle negatieve berichten,'' zegt Frank Barel, vicevoorzitter van de ondernemingsraad. ,,Dat blijkt nu ook uit de harde cijfers, dus het verbaast ons dat de vermeende slechte prestaties worden gebruikt om de zelfstandige positie aan te pakken.''

Quote

Het zou mooi zijn als zou blijken dat de nieuwe werkwijze van ProRail echt vruchten gaat afwerpen

Betty de Boer, VVD

Barel doelt op de plannen van het kabinet om de rol van ProRail en de aansturing te veranderen. Het meeste politieke draagvlak heeft een 'Rijkswaterstaat-achtige' constructie. Dan trekt het ministerie van Infrastructuur en Milieu voortaan direct aan de touwtjes en wordt ProRail een ondergeschikt uitvoeringsonderdeel: een Rijksspoordienst.

Slagvaardigheid
Overigens geeft ProRail-topman Pier Eringa in het voorwoord van het jaarverslag ruiterlijk toe dat er dingen beter kunnen. ,,2016 staat voor ons vooral in het teken van beter en meer treinvervoer, een meer realistische planning, minder bureaucratie en meer slagvaardigheid in het beheer van het spoor.''

Politici reageren voorzichtig positief op de nieuwe cijfers. ,,Wij zijn altijd kritisch geweest op ProRail,'' zegt CDA'er Martijn van Helvert. ,,Het loopt nog niet erg lekker, ondanks dat we vertrouwen hebben in topman Eringa. Maar de doelen zijn gehaald, dus we zouden het vreemd vinden als het kabinet deze uitvoerder onder het ministerie van I en M wil hangen. Terwijl die zelf ook niet optimaal hebben gepresteerd."

Vruchten afwerpen
VVD-Kamerlid Betty de Boer wil niet concreet  worden over het jaarverslag, maar zegt: ,,Het zou mooi zijn als uit de cijfers zou blijken dat de nieuwe werkwijze van ProRail echt zijn vruchten gaat afwerpen. Het is heel belangrijk dat daar weer een positieve wind gaat waaien.''

Or-man Barel zou het toejuichen als staatssecretaris Dijksma (openbaar vervoer) een poging zou doen om het negatieve beeld over ProRail actief bij te stellen. ,,Die onterechte verwijten doen de medewerkers pijn. Het maakt het moeilijk om trots te zijn op ons mooie werk.''

Live Voetbal

home logo Noord-IerlandNIE
EINDE
0-0
NederlandNED
away logo