Wat Coca-Cola in Nederland doet aan de verduurzaming van verpakkingen
Coca-Cola in NederlandHet is een van de belangrijkste en meest actuele thema’s voor Coca-Cola op dit moment: verpakkingen. Coca-Cola brengt al meer dan 90 jaar drankjes op de markt in Nederland. De laatste jaren zet het bedrijf continu stappen in het verder verduurzamen van verpakkingen. In de maand november organiseert Coca-Cola de derde editie van OPEN, een reeks dialogen waarin ze met klanten, experts, consumenten, journalisten, studenten en opiniemakers in gesprek gaan over belangrijke thema’s rondom duurzaamheid.
Aangeboden door Coca-Cola in Nederland
Nieuwe samenwerkingen met partners binnen de keten, meer bewustwording onder consumenten als het gaat om recycling en betere methodes om plastic te recyclen. Dit en meer werd besproken tijdens een sessie over ‘Verduurzaming van verpakkingen’. Onlangs presenteerde Coca-Cola aangescherpte ambities op dit thema, met als ‘icoon’ een PET-fles deels gemaakt van ingezameld en gerecycled plastic afkomstig uit oceanen. Deze nieuwe ambities en de stappen die het bedrijf al heeft gezet, vormden de basis voor één van de Coca-Cola OPEN rondetafelgesprekken.
Volgend jaar: minimalistische kartonnen verpakking voor multipacks blik
De bekende plastic omverpakking voor multipacks blik gaat plaatsmaken voor een kartonnen variant. Tijdens de sessie werd de KeelClip™ geïntroduceerd, een nieuwe minimalistische kartonnen omverpakking voor multipacks blikjes. Hiermee wordt jaarlijks 350.000 kg nieuw plastic in Nederland bespaard. De KeelClip™ verpakking komt in het voorjaar van 2020 op de Nederlandse markt. Coca-Cola is daarmee de eerste frisdrankenproducent ter wereld. Tevens werd er bekend gemaakt dat de PET-flessen van het ijstheemerk Fuze Tea vanaf 2020 worden gemaakt van 100% gerecycled plastic. Dit levert een besparing op van ruim een half miljoen kilo nieuw plastic, en door deze aanpassing wordt er 40% minder C02 uitgestoot.
Millennials
Aan tafel zaten ook twee studentes van de Universiteit Twente. Shannon Smit en Mirka Buist studeren Industrial Design Engineering. In twintig jaar tijd zal het grootste deel van de koopkracht liggen bij de millennials. Shannon en Mirka schreven een onderzoeksartikel over hoe de millennial denkt over drankverpakkingen. Uit de studie blijkt onder andere dat millennials willen weten wat ze kopen en gestuurd willen worden in hun keuzes. Bovendien vinden zij transparantie in het duurzaamheidsproces en het verhaal belangrijker dan het product.
Over OPEN
Coca-Cola gelooft dat de dialoog de beste manier is van communiceren, om samen op nieuwe ideeën te komen, elkaar scherp te houden en met elkaar aan de slag te gaan. Daarom organiseert de frisdrankfabrikant al een aantal jaar OPEN-sessies, waar ze met verschillende partijen in gesprek gaan over thema’s als suiker, verpakkingen en de rol van grote bedrijven in de maatschappij. Uiteraard wordt hierbij ook de consument betrokken, of ze nu dol op Coca-Cola is of juist kritisch. Het doel van OPEN is om van elkaar te leren, samen tot nieuwe ideeën te komen en richting te bepalen.
Wil jij meer weten over OPEN? Blijf op de hoogte via de website van Coca-Cola en praat mee via Instagram, Twitter en LinkedIn! #cocacolaopen
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.