Actie tegen ban op namen vleesvervangers: ‘Slavink net zo misleidend als kipstuckjes’
Als de productnamen ‘vegetarische kipstuckjes’ of ‘visvrije tonyn’ misleidend zijn, dan geldt dat óók voor een slavink of een kogelbiefstuk. Alleen al om die reden is het volgens De Vegetarische Slager onzin een Europees verbod door te voeren op vleesnamen voor vegetarische producten.
Delen per e-mail
De Vegetarische Slager lanceert vandaag een campagne met als doel zoveel mogelijk verwarrende namen te verzamelen.
,,We openen een online-stemlokaal waar kan worden gestemd op misleidende productnamen. Deze campagne loopt parallel aan de Europese Parlementsverkiezingen op 23 mei. ,,We roepen consumenten op om zich op een ludieke manier uit te spreken in de zogeheten ‘#schnitzelgate-discussie‘ die begin april weer oplaaide’’, aldus Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager. De naam van die discussie verwijst naar eerdere ophef in Duitsland, waar minister van Landbouw Christian Schmidt eind 2016 de naam ‘sojaschnitzel’ wilde verbieden.
Ruime meerderheid
De discussie over namen van vleesvervangers werd weer actueel toen het verbod op vleesnamen voor vegetarische producten vorige maand met ruime meerderheid werd aangenomen door de Europese landbouwcommissie. Het verbod geldt overigens niet alleen voor vlees, maar ook voor zuivelproducten. Het voorstel bepaalt dat plantaardige producten niet mogen verwijzen naar dierlijke producten.
De Vegetarische Slager vindt dat benamingen als ‘vegetarische kipstuckjes’ en ‘visvrije tonyn’ juist niet misleidend zijn. ,,Met deze namen weet de consument precies wat voor ‘vleesch’ hij in de kuip heeft. Het verlaagt de drempel om vaker voor vegetarische alternatieven te kiezen, wat ook hard nodig is om de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie te halen.’’
Als vegetarische kipstuckjes verwarrend zijn omdat er geen dierlijke kip in zit, dan zijn slavinken dat ook
Aan de hand van eigen verkiezingsposters en radiospotjes roept het bedrijf klanten op via schnitzelgate.eu een verwarrende naam verkiesbaar te stellen of om hun stem uit te brengen op de al ingezonden productnamen. ,,Als vegetarische kipstuckjes verwarrend zijn omdat er geen dierlijke kip in zit, dan zijn slavinken dat minstens evenzo. Daar komt sla noch vink aan te pas. Zo zijn er nog meer voorbeelden, zoals vleestomaat of kogelbiefstuk, en die brengen we graag in kaart’’, aldus Korteweg.
Op 24 mei wordt de meest verwarrende productnaam bekendgemaakt.
Niet nieuw
De #schnitzelgate-discussie speelt al langer. In 2012 werd De Vegetarische Slager voor het eerst aangesproken door de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) op de naamgeving. Kleine aanpassingen volgden. Gehakt werd ‘gehackt’, tonijn veranderde in ‘visvrije tonyn’.
Mora en Zwanenberg Food Group, twee vleesproducenten, vinden een verbod op de namen onnodig. ,,Door te kiezen voor een naam als vegetarische draadjesvleesch-kroket, weet de klant wat voor vegetarisch product hij kan verwachten: een plantaardige replica van wat ze ook kennen in de vleesvariant’’, aldus Marcel Joosten van Mora. Ook Maarten Elsinga van Zwanenberg Food Group ziet geen problemen in de naamgeving. ,,Vleesverwijzingen in de naamgeving geven de consument juist meer richting.’’
ProVeg
Ook belangenorganisatie ProVeg Nederland vindt het besluit van de landbouwcommissie in het Europarlement onzinnig. Het gebruik van verwijzingen naar vlees- en zuivelproducten op plantaardige producten vervult volgens ProVeg een belangrijke functie. ,,Consumenten willen weten wat ze kopen’’, zegt Pablo Moleman van ProVeg. ,,Verwijzingen naar dierlijke producten bevatten voor de klant relevante informatie over de smaak, textuur en toepassing die ze van een plantaardig product kunnen verwachten. Deze namen worden bovendien al decennia zonder problemen gebruikt. Waarom zouden we het ingewikkeld maken?’’
ProVeg is deze week een petitie begonnen uit protest tegen het voorgenomen ‘vegaburger-verbod’. De petitie, in drie dagen tijd ruim 16.000 keer getekend, wordt aangeboden aan het nieuwe Europese Parlement.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
4
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen. -
Europees Parlement wil verbod op benamingen als ‘vegaburger’ en ‘sojayoghurt’
Vegetarisch vlees mag van Brussel in de toekomst geen ‘hamburger’, ‘burger’, ‘worst’ of ‘steak’ meer genoemd worden. Ook ‘groenteburger’ of ‘vegaworstjes’ zijn uit den boze. De termen zouden de Europese burger misleiden, meent het Europarlement. -
Bijbaan kwijt, studievertraging en kosten: 'Elke maand lastig om mijn studie te betalen'
Van zorgeloos studeren is tijdens de coronacrisis geen sprake. Studenten maken meer studiekosten door opgelopen studievertraging, velen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt, ze lenen meer en maken zich daardoor ook zorgen over hun financiële toekomst. -
Koken & eten
Janny van der Heijden proeft echt Chinees eten en dit vindt ze van een gefermenteerd ei met sterke smaak
Zes weken trekt Janny van der Heijden door het land om te achterhalen hoe Nederland eet. De culinaire alleskunner gaat in het nieuwe programma De Smaak van Nederland op zoek naar onze eeuwenoude eetcultuur. In aflevering 2 duikt zij in de Chinees-Indische keuken. -
22
Driekwart van commando's in spe haalt de opleiding niet, waarom is dat?
Misschien is de opleiding van de Korps Commandotroepen wel de zwaarste die er is. Ongeveer 80 procent van de kandidaten haalt de eindstreep niet eens. Universitair hoofddocent Ruud den Hartigh werkt nu samen met zijn team aan een oplossing. Door de commando’s in spe te volgen en de data te analyseren, hopen ze erachter te komen wat de grote uitval veroorzaakt.
-
Koken & Eten
Markt groeit explosief: volop vleesvervangers
De schappen in de supermarkt worden steeds meer gevuld met vleesvervangers. Plantaardig eten wint aan populariteit. ABN Amro, die ontwikkelingen op de markt analyseert, verwacht een groei van tien procent in zowel 2019 als 2020. -
PREMIUM
Diabetespatiënten fietsen van Friesland naar bakermat Bossche bol: ‘Daarin zit minste suiker’
De tocht der tochten ging wéér niet door. De ongeveer even lange fietstocht Samen met Sam, om geld op te halen voor het Diabetes Fonds, redde het wél. Van Friesland naar Den Bosch, op de fiets, en dat met een wisselvallige suikerspiegel. -
PREMIUM
Vegetarische Slager Jaap Korteweg wil melk maken zonder dat er een koe aan te pas komt
ETTEN-LEUR - Nu voedings- en levensmiddelengigant Unilever de Vegetarische Slager heeft ingelijfd heeft ondernemer Jaap Korteweg uit Etten-Leur tijd om aan zijn nieuwe project werken: melk uit gras maken, zonder dat er een koe aan te pas komt. Korteweg spreekt van zijn roestvrijstalen koe.