Afvallen voor beginners: sport is belangrijk maar vooral: bewéég

VideoHet Voedingscentrum wil gewone mannen helpen op een gezonde manier gewicht te verliezen. In de videoserie en podcast Als Jan het kan volgen we Jan Heemskerk, schrijver en voormalig hoofdredacteur van de Playboy, die zichzelf en anderen tussen Moederdag en Vaderdag een gezonde leefstijl aanleert. Vandaag aflevering 3.

Volledig scherm
Schrijver, journalist en voormalig hoofdredacteur van het maandblad Playboy: Jan Heemskerk. © Shody Careman

Hij wandelde twee keer in de week door de polder. Met heel kleine gewichtjes. Heemskerk weet hoe het is om de horde te nemen om af te vallen. Twee dikke buurmannen waren zijn metgezellen. ,,Mijn diëtiste was niet onder de indruk toen ik vertelde wat ik deed’’, zegt Jan in de derde aflevering van Als Jan het kan. ,,Ze droeg me op om ook twee keer in de week de seven minute work-out te doen.’’

Dat wandelen liep ook niet zo lekker. Maar een personal trainer zagen de mannen niet zitten. En zonder de drijvende kracht van zo’n inspirator viel het sportieve clubje als een plumpudding in elkaar. ,,Binnen no time bleven we lekker een half uurtje langer liggen, met een smoesje naar keuze.’’

Heemskerk weet dus inmiddels: om af te vallen moet je ook echt sporten. Daarom gaat de hele aflevering deze week over het belang van sport. Het belangrijkste geheim daarbij? Jezelf foppen.

Fop jezelf

Quote

Binnen no time bleven we lekker een half uurtje langer liggen, met een smoesje naar keuze

Jan Heemskerk

Mannen hebben een kinderachtig brein, leerde Heemskerk van fitnessgoeroe Leo Babauta. ,,De enige manier om te beginnen met sporten is door je eigen brein om de tuin te leiden’’, zegt Heemskerk. ,,En dat doe je niet door bloedfanatiek van start te gaan, maar door heel kleine stapjes te nemen. Zodat je eigen brein niet in de gaten heeft dat je stiekem met sporten begonnen bent.’’

Jij kunt dat ook, zegt Heemskerk. ,,Want inmiddels loop ik zeker vier keer in de week vijf kilometer, doe ik eens in de week aan Fit20 - een stevige, maar pijnloze work-out voor alle spiergroepen -, ben ik weer voorzichtig begonnen met voetballen én denk ik soms hardop aan crossfit of yoga.’’

Verder parkeren

Volledig scherm
Jan Heemskerk © Shody Careman

De experts van het Voedingscentrum vinden beweging ook belangrijk. En het hoeft niet per se sport te zijn. Wandelen kan bijvoorbeeld ook, zegt expert voeding en gezondheid Astrid Postma-Smeets. ,,Wat verder parkeren, toch dat boodschapje lopend of op de fiets doen, dat maakt hartstikke veel uit.’’

Vooral kantoortijgers maken vaak maar weinig beweeguren op een dag. Naar de auto of de trein lopen, naar het werk gaan en 's avonds Netflixen op de bank levert al snel twaalf tot dertien uur zitten op. ,,Ik was niet veel anders’’, zegt Heemskerk. ,,Zelfs die heel kleine wandelingetjes in de polder met die heel kleine gewichtjes waren vaak nog te zwaar.’’ Hoe krijg je jezelf van de bank? ,,Begin klein", adviseert Roel Hermans, voedings- en gedragsdeskundige bij het Voedingscentrum. ,,Vaker naar het toilet lopen of naar een koffie-automaat die verder weg is. Dat kan al een begin zijn.’’ Bewegen met een maatje kan ook helpen.

Lees door onder de foto.

Niet te veel honger

Sporten alleen is overigens niet genoeg. ,,Het is gezond en het helpt om spiermassa op te bouwen’’, zegt Hermans. Maar pas op dat je niet in de valkuil tuimelt dat je de calorieën die je verbrandt meteen wilt compenseren. Oftewel, denk niet: je hebt gesport, dús je mag iets eten.

,,Als je bezig bent met afvallen, als je dus minder eet dan je nodig hebt, is het goed om te kijken naar wanneer je dan eet’’, adviseert Postma-Smeets. ,,Het kan helpen om je maaltijd te plannen na het hardlopen zodat je niet te veel honger hebt na het sporten.” Bovendien is het belangrijk om dan voldoende eiwitten te eten om spieren op te bouwen en te behouden. 

Wie de stap wil nemen en ook wil afvallen, kan zich aanmelden op de besloten facebookpagina van Jan Heemskerk.