Caissières achter de kassa van het Albert Heijn in Paterswolde
Volledig scherm
Caissières achter de kassa van het Albert Heijn in Paterswolde © AH Paterswolde

AH-caissières achter plastic tafelzeil: ‘Bij kuchende klant is dit in elk geval waterdicht’

Als caissière zit je soms dicht op je klanten, en bij een kuchende klant kan je moeilijk even weglopen. Niet handig, in tijden van corona. Dus bedacht een filiaalmanager in Paterswolde een creatieve oplossing, die er wel wat bizar uitziet: voor alle kassa's hangt een doorzichtig tafelscherm.

Het is een beetje bij toeval bedacht, vertelt de AH-manager Erwin Schlepers. ,,De voorschriften van het RIVM geven aan dat mensen 1,5 meter afstand moeten houden vanwege het coronavirus, maar dat halen onze caissières eigenlijk nooit", geeft hij aan. ,,Vooral als mensen daadwerkelijk betalen - zowel bij pinnen als contant -  komen klanten dichtbij. Dan kan ik wel iedereen naar de zelfscanners sturen, maar ik vind de kassa's ook een essentieel onderdeel van onze winkel.”

Samen met een vriend uit het dorp in Drenthe kwam hij daarom op het idee van een plastic, doorschijnend tafelzeil. ,,Het ziet er inderdaad een beetje raar uit, zittend achter een scherm", zegt die vriend, Mark van Maanen van het bedrijf Blyco. Hij leverde het tafelzeil aan deze vestiging van Albert Heijn, maar is inmiddels benaderd door meerdere supermarkten, tuincentra en kleine ondernemers. ,,Dus ik denk dat we dit de komende tijd vaker gaan zien”, vertelt hij.

Maar of het ook werkt? Van Maanen: ,,Ik denk dat het wel enigszins helpt. De scherm zijn in elk geval honderd procent waterdicht, dus als er iemand met een kuchje voor je staat, zal het speeksel in elk geval niet overgedragen worden. Maar of het echt werkt, daar kunnen we over een paar weken natuurlijk pas iets over zeggen. Honderd procent tegenhouden doet het in elk geval niet.” Een relatief goedkope oplossing is het wel. Van Maanen: ,,Een ondernemer heeft voor een paar tientjes al een rol van dertig meter.”

De reacties onder klanten én caissières is in elk geval goed, stelt Schlepers. ,,Het is heel eenvoudig en eigenlijk krijgen we alleen maar positieve reacties. Mensen begrijpen het goed.”