Albert Heijn haalt 1 miljard suikerklontjes uit producten
Albert Heijn is bezig om een enorme hoeveelheid suiker uit de huismerkproducten te halen. Aan onder meer pastasauzen, ontbijtgranen, sappen en conserven wordt veel minder suiker toegevoegd. De supermarktketen, die samenwerkt met het Diabetes Fonds, wil in 2020 in totaal 1 miljard suikerklontjes geschrapt hebben.
Delen per e-mail
,,We vullen elke dag 5 miljoen borden met eten en dat schept een verantwoordelijkheid'', zegt Marit van Egmond, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor het assortiment. ,,We zijn in ons hele aanbod aan het kijken hoe we het duurzamer, lekkerder, gezonder en betaalbaarder kunnen maken.''
Albert Heijn wil het klanten makkelijker maken om gezondere keuzes te maken. Waarom dan niet door alle producten met suiker uit de winkels weren? ,,Dan schiet je je doel voorbij'', vindt Van Egmond. ,,Mensen zijn vrij om te kiezen wat ze willen eten. We willen niet betuttelend zijn.''
Bovendien bevatten veel producten van nature suiker, zoals bananen, rozijnen of dadels en die zijn niet ongezond.
Blikje groenten
De suikerreductie gaat op drie manieren: ten eerste wil de supermarktketen transparant zijn over wat er precies in een product zit door op de etiketten duidelijk te vermelden hoeveel suiker erin zit en hoeveel daarvan toegevoegd is. Daarnaast wordt in alle huismerkproducten de suiker zoveel mogelijk gereduceerd. En tot slot wordt het gezonde aanbod in de winkels aantrekkelijker en beter zichtbaar.
Bij het reduceren van suiker gaat het vaak om de suiker waarvan klanten niet vermoeden dat het in een product zit. In een blikje groenten bijvoorbeeld. ,,Bijna niemand weet dat in conserven ook suiker zit'', aldus Van Egmond. ,,Daar hebben we grote stappen gezet. We hebben bovendien al veel suiker uit de sappen, de siropen, de frisdranken en de pastasauzen gehaald.'' In het nieuwe assortiment zitten veel aantrekkelijke groentesnacks met gezonde dipsausjes.
Vandaag begint een campagne om aandacht te besteden aan de suikerreductie. Hieruit blijkt dat Albert Heijn al twee jaar geleden is begonnen en dat de teller inmiddels op 320.000.000 klontjes staat.
Doel
Het Diabetes Fonds is blij met de actie van de supermarktgigant. Het is volgens directeur Hanneke Dessing goed als mensen worden verleid om gezonder te eten. ,,Het is fijn dat Albert Heijn een voortrekkersrol wil spelen.'' Het doel is niet 'er moeten zoveel minder suikerpatiënten bijkomen'. ,,Die relatie is moeilijk te leggen'', aldus Dessing. ,,Omdat er veel factoren zijn die meespelen.''
Er zijn nu 1 miljoen mensen zijn met diabetes type 2 (door overgewicht veroorzaakte suikerziekte) in Nederland. ,,Dat aantal groeit nog steeds'', aldus Dessing.
Reclames spelen ook een grote rol, net als de beschikbaarheid van ongezonde snacks. ,,Het is mooi als er meer Coca-Cola Zero wordt verkocht in de supermarkten, maar als een supermarkt dan vervolgens in de folder toch weer gaat stunten met suikerhoudende frisdranken, dan schiet het niet op. We pleiten daarnaast voor een suikertaks.''
Caloriemeter
Ook voor supermarktketen Plus is suiker een belangrijk onderwerp. De keten liet enkele weken geleden weten frisdranken voortaan in kleinere verpakkingen aan te bieden, zowel de huismerkfrisdranken als de A-merken. Leveranciers zoals Coca-Cola werken aan dit plan mee. Daarnaast deelde Plus de schappen anders in. Zo is er meer ruimte op het schap gekomen voor water en water met een smaakje. Deze gezondere producten staan dichter bij elkaar. Met een 'caloriemeter' kunnen consumenten op het schap zien hoeveel calorieën de drankjes per glas bevatten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Huizenprijs ongekend hoog door schaarste: koper kan ‘kiezen’ uit amper twee huizen
Woningzoekenden hebben nog altijd grote moeite om een geschikte plek te vinden. Ze zijn bereid diep in de buidel te tasten, ondanks de economische onzekerheid die de coronapandemie met zich meebrengt. In de huurmarkt ontstaat wel ademruimte. -
PREMIUM
FIT Challenge: dag 8
De bekende Vlaamse kookboekschrijfster Pascale Naessens daagt lezers van deze site in het nieuwe jaar uit om tien dagen mee te doen met haar voedingsschema. De basis: geen snelle koolhydraten, wel rijke producten en écht eten. -
PREMIUM
De koningin van de haute friture: de beste kroket van Nederland haal je in Amersfoort!
De drie middelbare schoolvrienden Joris Stolwijk (28), Joost Binnerts (28) en Marvyn Koning (29) zijn gek op de ‘koningin van de haute friture’: de kroket. Ze reizen heel Nederland door op zoek naar de beste kroket en publiceerden deze week de ‘Hall of Fame 2020’. De rundvleeskroket van Van Gogh in Amersfoort staat op nummer 1. -
PREMIUM
Koken & eten Mysterieuze hoofdinspecteur Michelin over nieuwe Belgische gids: 'Natuurlijk kunnen er morgen sterren sneuvelen’
Eindelijk een feestje of het zoveelste verdriet? Morgen weet de culinaire elite het, want ondanks een dubbele lockdown wordt dan de nieuwe Belgische Michelingids — en dus de bijbehorende verzameling sterren — voorgesteld. Nederland komt in het voorjaar pas aan de beurt. -
Foodwatch: Laat Coca-Cola betalen voor obesitas
Laat Coca-Cola en andere frisdrankproducenten de rekening betalen voor obesitas. Met die slogan roept actiegroep Foodwatch alle Nederlanders op om een 'suikertaks' af te dwingen bij staatssecretaris Blokhuis. De opbrengst moet terug naar de bevolking in de vorm van een lagere zorgpremie.
-
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg. -
Als het aan AH ligt, gaan we allemaal knakwortels eten
Een vegetarische hotdog heeft de innovatiewedstrijd van supermarktketen Albert Heijn gewonnen. De Knakwortel, zoals het 'worstje' heet, is gemaakt van bospeen en is gemarineerd met barbecuemarinade. AH neemt het product op in het assortiment.