Volledig scherm
© Shutterstock

Albert Heijn haalt 1 miljard suikerklontjes uit producten

Koken & etenAlbert Heijn is bezig om een enorme hoeveelheid suiker uit de huismerkproducten te halen. Aan onder meer pastasauzen, ontbijtgranen, sappen en conserven wordt veel minder suiker toegevoegd. De supermarktketen, die samenwerkt met het Diabetes Fonds, wil in 2020 in totaal 1 miljard suikerklontjes geschrapt hebben.

Volledig scherm

,,We vullen elke dag 5 miljoen borden met eten en dat schept een verantwoordelijkheid'', zegt Marit van Egmond, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor het assortiment. ,,We zijn in ons hele aanbod aan het kijken hoe we het duurzamer, lekkerder, gezonder en betaalbaarder kunnen maken.'' 

Albert Heijn wil het klanten makkelijker maken om gezondere keuzes te maken. Waarom dan niet door alle producten met suiker uit de winkels weren? ,,Dan schiet je je doel voorbij'', vindt Van Egmond. ,,Mensen zijn vrij om te kiezen wat ze willen eten. We willen niet betuttelend zijn.'' 

Bovendien bevatten veel producten van nature suiker, zoals bananen, rozijnen of dadels en die zijn niet ongezond.

Blikje groenten

De suikerreductie gaat op drie manieren: ten eerste wil de supermarktketen transparant zijn over wat er precies in een product zit door op de etiketten duidelijk te vermelden hoeveel suiker erin zit en hoeveel daarvan toegevoegd is. Daarnaast wordt in alle huismerkproducten de suiker zoveel mogelijk gereduceerd. En tot slot wordt het gezonde aanbod in de winkels aantrekkelijker en beter zichtbaar.

Bij het reduceren van suiker gaat het vaak om de suiker waarvan klanten niet vermoeden dat het in een product zit. In een blikje groenten bijvoorbeeld. ,,Bijna niemand weet dat in conserven ook suiker zit'', aldus Van Egmond. ,,Daar hebben we grote stappen gezet. We hebben bovendien al veel suiker uit de sappen, de siropen, de frisdranken en de pastasauzen gehaald.'' In het nieuwe assortiment zitten veel aantrekkelijke groentesnacks met gezonde dipsausjes. 

Vandaag begint een 
campagne om aandacht te besteden aan de suikerreductie. Hieruit blijkt dat Albert Heijn al twee jaar geleden is begonnen en dat de teller inmiddels op 320.000.000 klontjes staat. 

Doel

Het Diabetes Fonds is blij met de actie van de supermarktgigant. Het is volgens directeur Hanneke Dessing goed als mensen worden verleid om gezonder te eten. ,,Het is fijn dat Albert Heijn een voortrekkersrol wil spelen.'' Het doel is niet 'er moeten zoveel minder suikerpatiënten bijkomen'. ,,Die relatie is moeilijk te leggen'', aldus Dessing. ,,Omdat er veel factoren zijn die meespelen.''

Er zijn nu 1 miljoen mensen zijn met diabetes type 2 (door overgewicht veroorzaakte suikerziekte) in Nederland. ,,Dat aantal groeit nog steeds'', aldus Dessing.

Reclames spelen ook een grote rol, net als de beschikbaarheid van ongezonde snacks. ,,Het is mooi als er meer Coca-Cola Zero wordt verkocht in de supermarkten, maar als een supermarkt dan vervolgens in de folder toch weer gaat stunten met suikerhoudende frisdranken, dan schiet het niet op. We pleiten  daarnaast voor een suikertaks.'' 

Caloriemeter

Volledig scherm

Ook voor supermarktketen Plus is suiker een belangrijk onderwerp. De keten liet enkele weken geleden weten frisdranken voortaan in kleinere verpakkingen aan te bieden, zowel de huismerkfrisdranken als de A-merken. Leveranciers zoals Coca-Cola werken aan dit plan mee. Daarnaast deelde Plus de schappen anders in. Zo is er meer ruimte op het schap gekomen voor water en water met een smaakje. Deze gezondere producten staan dichter bij elkaar. Met een 'caloriemeter' kunnen consumenten op het schap zien hoeveel calorieën de drankjes per glas bevatten.