Alcoholvrij bier heeft onsexy imago afgeschud
Koken & etenBier zonder alcohol mag dan decennialang een slecht imago hebben gehad, die tijd lijkt definitief voorbij. De verkoop van alcoholvrij bier groeit enorm. En dat komt vooral te komen door de millennials.
Delen per e-mail
ELLEN DEN HOLLANDER en DAVID BREMMER
Het verhaal Heineken 0.0 is exemplarisch. Het biertje zonder alcohol werd in maart 2017 gelanceerd en is een jaar later in 7.000 bars en restaurants in Nederland verkrijgbaar. En in alle supermarkten. Afgelopen maand maakte Heineken bekend dat het alcoholvrije bier voor het eerst ook op tap te krijgen is, te beginnen in 100 horecazaken in Amsterdam, Eindhoven en Zwolle.
Spectaculair
Dat Nederlands grootste brouwer de tijd rijp achtte voor een 0.0 biertje, toont aan dat alcoholvrij gerstenat gewoon is geworden. De verkoopcijfers groeien spectaculair: van 260.000 hectoliter in 2014 naar 482.000 hectoliter vorig jaar, zo melden de Nederlandse Brouwers. Het marktaandeel van alcoholvrij bier lag in 2017 op 4 procent van de totale markt. Toegegeven, het is nog maar een klein deel van de totale biermarkt (ter vergelijking: van pils werd vorig jaar 10 miljoen hectoliter verkocht), maar de spectaculaire stijging van de populariteit is onmiskenbaar.
,,Alcohol bier had een heel negatief imago'', zegt Alain Schepers van Bierista. ,,Dat had te maken met de smaak: het was niet de smaak van echt bier. De smaak is zo vooruitgegaan dat het nu een prima alternatief is geworden voor bier.''
Dat slechte imago had natuurlijk te maken met de beruchte conference uit 1989 van Youp van 't Hek waarin hij tekeerging over Bucklerdrinkers. In Buckler zat veel minder alcohol dan in gewoon bier. De cabaretier wil er niets meer over kwijt nu. Hij is 'uitgebucklerd' zoals hij het zelf noemt. Destijds verdween het merk van Heineken uit de schappen.
De bierdrinkers van nu zijn niet de bierdrinkers van toen. Ook omdat ze vaak nog niet geboren waren. Millennials vinden gezond leven belangrijk en daar past alcoholvrij bier beter bij dan bij fris, omdat daar veel suiker in zit, ziet bierexpert Fiona de Lange. ,,En dat zit niet in alcoholvrij bier.'' Een flesje 0.0 van Heineken (33 cl) bevat 69 calorieën. Dat is de helft van het aantal calorieën in eenzelfde blikje Coca-Cola, want dat bevat 139 calorieën. ,,Het taboe is eraf, consumenten drinken niet alleen meer een alcoholvrij biertje omdat ze moeten rijden'', zegt Floor van Aerde namens de Nederlandse Brouwers.
Dat zegt ook Alain Schepers van Bierista. Hij drinkt het zelf ook graag. ,,Na het sporten is het een prima dorstlesser. Zeker op zaterdagmiddag na het hardlopen heb ik niet meteen zin in alcohol. Ik heb alcoholvrij bier altijd in huis.'' Net als Fiona de Lange, die het graag neemt als ze geen alcohol kan drinken en geen frisdrank wil drinken.
Ervaring
Dat is niet nieuw, weet Rinske van den Bos van Swinkels Family Brewers (de nieuwe naam van Bavaria). ,,In 1978 lanceerde wij als Bavaria ons eerste alcoholvrije biertje, dus we bezitten veel kennis en ervaring met het brouwen.'' Dat malt bier was aanvankelijk voor het Midden-Oosten bedoeld en kwam vanaf 1988 op de Nederlandse markt. Ook introduceerde Bavaria in 2010 met het eerste alcoholloze witbier op de Nederlandse markt. ,,We vinden het een mooie ontwikkeling dat alcoholvrij nu zoveel meer wordt geaccepteerd. Het is niet meer onsexy om bier zonder alcohol te drinken. Zelf hebben we altijd in deze categorie geloofd, iedereen kent Bavaria 0.0 ook merken we. Mensen weten dat we er de eerste mee waren.''
Alcholvrij brouwen is heel lastig, want alcohol speelt een belangrijke rol bij de biersmaak, zegt Van den Bos. ,,Je hebt veel kennis en ervaring nodig om het goed te doen.'' Dat trucje kennen steeds meer brouwers: de keuze is enorm toegenomen, zegt Van Aerde. ,,Er zijn steeds meer varianten: eerst had je alleen pils, toen kwamen de Radlers, nu heb je witbier, Weissen, alcoholvrije IPA’s. Nieuw is dat het ook niet alleen meer de grote Brouwers zijn, ook de kleine lokale brouwerijtjes komen met alcoholvrije varianten.''
Realistisch
De groei blijft voorlopig, denken de brouwers. ,,Wij denken dat de 10 procent marktaandeel op termijn realistisch is. Consumenten vragen er om en brouwers komen zelf met nieuwe varianten. Het werkt twee kanten op.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
'Elf uur 's ochtends is de beste tijd voor een goede slok bier'
Fiona de Lange heeft misschien wel het mooiste beroep van de wereld. Ze is voor haar werk de hele dag met bier bezig. Een dag per week staat voor haar het proeven centraal. -
Welke televisie past het best bij jou?
De ene tv-kijker is de andere niet: niet alleen maakt het uit waar de televisie komt te staan, ook wat zich precies op het scherm afspeelt is van belang om de juiste keuze te maken. We bekeken de interessantste tv’s per ‘type’ gebruiker. -
Salmonella aangetroffen in spekreepjes van Lidl
Klanten van supermarktketen Lidl wordt verzocht om gerookte spekreepjes terug te brengen naar de winkel. Tijdens een kwaliteitscontrole van de Nederlandse Voedsel- en Waardeautoriteit (NVWA) is er salmonella in het product aangetroffen, wat voor kwetsbare groepen gevaarlijk is om te consumeren. -
Redacteur ging in acht weken van bierbuik naar wasbord, zonder privétrainer
Hij wordt dit jaar voor de eerste keer vader. Dus nam de Brit Jon Lipsey (37) een belangrijk besluit. Als hoofdredacteur van het magazine Men’s Fitness zag hij elke dag perfecte lichamen passeren, terwijl hij zelf al jaren een klein bierbuikje met zich meezeulde. Omdat hij zijn overgewicht beu was, besloot hij er iets aan te doen. Op eigen kracht. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers.
-
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
Wat Eten We Vandaag: Rijkgevulde lasagne met boerenkool en kip
De traditionele lasagne wordt vaak gemaakt met een tomatensaus en rundergehakt, maar wij gaan voor een winterse variatie. Deze lasagne wordt rijkelijk gevuld met boerenkool, roerbakgroenten en kipgehakt. De lasagne serveren wij met een frisse komkommersalade. -
Koken & eten Fit met Pascale Naessens: 'Ik heb geen moment honger gehad, maar voelde me wel fitter’
Duizenden lezers van deze site deden mee aan de Pascale Naessens-challenge de afgelopen anderhalve week. De kookboekschrijfster deelde tien dagen lang drie recepten per dag. De recepten bevatten geen snelle koolhydraten, maar wél rijke producten. Vier deelnemers delen hun ervaringen.