Volledig scherm
© Aldi

Aldi gebruikt Disney-figuren om kinderen aan de snacktomaatjes te krijgen

Aldi gaat als eerste supermarkt kinderen met Disney-figuren verleiden om aan de gezonde hap te krijgen. Vanaf 2020 staan er op de verpakkingen van de snacktomaatjes, minibanaantjes, yoghurt en volkorenbolletje Cars-figuren en Disney-prinsessen.

Normaliter vind je de Disney-figuren op ongezonde producten als snoep en koek. Aldi gooit het over de gezonde boeg en zegt kindermarketing alleen nog op een positieve manier te willen gebruiken. ,,Hiermee zetten we een volgende stap en maken we het jonge gezinnen makkelijker om voor een gezond alternatief te gaan”, aldus Nadie Winde van Aldi.

De supermarkt heeft van Disney een licentie verkregen, waarmee het drie jaar lang Cars-figuren en Disney-prinsessen als Assepoester, Ariël, Pocahontas, Sneeuwwitje, Doornroosje en Belle mag gebruiken. In overleg met het Voedingscentrum heeft de supermarktketen een aantal producten uit de Schijf van Vijf uitgekozen.

De supermarkt benadrukt al langer bezig te zijn met het thema ‘gezondheid onder jongeren'. Vorig jaar is het begonnen met het verwijderen van kinderfiguren op ongezonde voeding. Ook voerde de keten een minimumleeftijd op energiedrankjes in.

De supermarkt wil zo een steentje bijdragen aan het bestrijden van gezondheidsproblemen bij kinderen. Zo is een op de zeven kinderen te zwaar. Die kinderen blijken vaker niet lekker in hun vel te zitten, zijn minder fit en worden vaker gepest. Bovendien kampen ze op latere leeftijd vaker met fysieke problemen.

Steun 

De stap van Aldi kan op steun van de staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport rekenen. Volgens hem biedt dit kansen in de gezamenlijke inzet tegen overgewicht en voor gezond eten. ,,Ik ben ontzettend benieuwd naar de eerste resultaten. Ik hoop natuurlijk stiekem dat kinderen straks bij de kassa aan komen lopen met een zakje snoeptomaatjes, een broodje of een pakje melk en met hun allerliefste stem zeggen: ‘Mama, papa, mag ik dit alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft?’ Ik hoop dat veel andere supermarkten en winkelketens dit goede voorbeeld volgen”, zo laat hij in een reactie weten.

Ook Foodwatch juicht het initiatief van Aldi toe. Dat supermarkten en voedingsbedrijven stoppen om kinderen te verleiden tot meer koekjes, snoep en frisdrank en gezond eten gaan stimuleren, is een goede ontwikkeling, reageert Sjoerd van de Wouw van de voedselwaakhond. ,,Kinderen gezonde eetgewoonten aanleren gaat niet vanzelf. Maar het is wel heel erg belangrijk. Wat kinderen in de eerste 1.000 dagen leren aan eetgewoonten, heeft invloed op hun eetgewoonten de rest van hun leven.”