Als het aan AH ligt, gaan we allemaal knakwortels eten

Een vegetarische hotdog heeft de innovatiewedstrijd van supermarktketen Albert Heijn gewonnen. De Knakwortel, zoals het 'worstje' heet, is gemaakt van bospeen en is gemarineerd met barbecuemarinade. AH neemt het product op in het assortiment.

,,Ik lustte vroeger geen spruitjes en ik hoorde vanochtend iemand die helemaal geen groente lustte, maar als kind had ik dolgraag knakwortel willen eten'', zei Marit van Egmond, commercieel directeur van AH bij de prijsuitreiking. De makers, Danny Groskamp, Koen Kaljee en Valerie Bos, namen ook een cheque in ontvangst van 125.000 euro om te investeren zodat het product snel bij de AH-winkels kan liggen. 

,,Ik ben al een tijdje vegetariër'', aldus Valerie Bos. ,,Maar ik lust ook bijna geen groente. Mijn vriend Koen heeft geëxperimeerd met allerlei soorten groenten. Op een dag kwam hij met dit broodje en dat vond ik zo'n goed idee.''

De tweede prijs ging naar Sharp Sharp (koek en andere traktaties op plantaardige, glutenvrije basis zonder geraffineerde suiker). Het bedrijf mag 75.000 euro investeren. De derde prijs ging naar de makers van Hagelswag (vegan fairtrade chocolade voor op brood) die 50.000 euro mogen investeren. De andere deelnemers kregen het 'dringende advies' contact te houden met AH omdat hun producten kansrijk zijn, maar nog niet helemaal klaar om te kunnen leveren aan een grote supermarktketen als Albert Heijn. 

Volledig scherm