Amerikaanse keten TGIF denkt dat het nu wel gaat lukken in Nederland
Bij TGI Friday's is het elke dag vrijdag. De eerste Nederlandse vestiging van de populaire Amerikaanse restaurantketen opent vandaag de deuren in Utrecht.
Delen per e-mail
In 1997 probeerde de franchiseketen het al eens, maar zonder resultaat. Deze poging resulteerde in 1999 in een faillissement van de vestiging. Ondanks het faillissement is het bedrijf ervan overtuigd dat het nu wel gaat lukken. En horecawatchers zijn het daarmee eens.
Margaretha Wierda, directeur operations Nederland, zegt dat andere tijden zijn aangebroken. ,,Eenzelfde situatie is nu uitgesloten'', zegt ze stellig. ,,We hebben nu gekozen voor een locatie die makkelijk te bereiken is en centraler ligt, want dit was toch een probleem bij de Rotterdamse vestiging. Bovendien is het concept van TGI Fridays nu veel sterker en twintig jaar geleden was Nederland er nog niet klaar voor. Nu wel."
De naam van het restaurant is een uitroep die veel mensen slaken als het weekend is: Thank Goodness it's Friday. TGIF is een afkorting van die verzuchting.
In 2016 kreeg het idee om een Nederlandse vestiging te openen vorm. Het Nederlandse cateringbedrijf Beijk Catering en TGI Friday's sloten een overeenkomst voor de uitrol van het casual dining-concept in Nederland. TGI Friday's combineert een grillrestaurant met een cocktailbar. Binnen het menu ligt de nadruk op goede hamburgers, steaks en ribs. Daarnaast biedt het concept pasta’s, salades en eten om te delen, zoals nacho’s.
Indien de introductie soepel verloopt, hoopt de organisatie in tien jaar vijftien vestigingen te openen, vooral in de grote Nederlandse steden.
Dennis van Asselt, chef-redacteur van Snackkoerier, denkt dat TGIF een kans maakt. ,,Het faillissement is alweer lang geleden en de horecawereld ziet er inmiddels heel anders uit in Nederland.'' Het lijkt erop of Nederlanders maar al te graag Amerikaanse ketens omarmen. Van Asselt noemt Baskin-Robbins, Dunkin' Donuts en Five Guys. Die laatste keten is ook gevestigd in Utrecht.
,,Die locatie - Hoog Catherijne - is heel interessant, er gebeurt veel'', stelt Van Asselt. ,,Het is een A-locatie waar het heel druk is.'' Qua sfeer is TGIF meer een restaurant dan een snackbar. ,,Ik denk dat ze erop mikken dat mensen wat langer blijven zitten en wat meer besteden. In Amerika gaan mensen op vrijdagmiddag een cocktail drinken met hun collega's. Het is een soort sportsbar.''
Van Asselt denkt dat het restaurant een gerede kans van slagen heeft. ,,Ze zullen wel weten wat ze doen.''
Ook trendwatcher Paul Moers heeft er wel fiducie in. ,,Het is een goed product en een leuk concept. Bovendien hebben ze bij TGIF de horecamarkt perfect mee. Nu alleen nog op kwaliteit en sfeer winnen.''
Foodtrendwatcher Esther Haanschoten denkt dat het deze keer zeker een kans van slagen heeft. ,,De crisis is voorbij en Nederlanders geven weer meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur. We willen wat te kiezen hebben, wat kan bij TGI Fridays. Ook hebben ze een flink aanbod aan hamburgers, en die zijn op dit moment enorm populair. Kijk bijvoorbeeld naar de populariteit van o.a. de hamburgers van fastfoodketen Shake Shack in Engeland en Amerika. Naast alle health trends houden we nog steeds enorm van snacken! Zolang het maar echt lekker is, en het er aantrekkelijk uit ziet.''
Daarnaast hebben ze een uitgebreid aanbod aan cocktails en mocktails, ziet Haanschoten. ,,Ook helemaal 'on trend' nu.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVideo
Haagse bier Eiber krijgt brouwerij op zesde verdieping: ‘Een logistieke uitdaging, maar we krijgen er een hoop voor terug’
Het Haagse biermerk Eiber gaat bier brouwen op de zesde verdieping van het oude Philipsgebouw. Dat geeft een fantastisch uitzicht en een flinke logistieke operatie. Windkracht 7 maakte dit woensdag een nog grotere uitdaging. -
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
PREMIUM
Enschedese ‘Healthy Chef’ wil inspireren tot gezond leven: ‘Helpt enorm om positief te blijven’
ENSCHEDE - Remko Schippers ziet de scooters van Thuisbezorgd af en aan rijden. „Mensen hebben geen inspiratie meer”, constateert hij. „Maar fysiek en geestelijk gezond blijven is belangrijk, juist nu.” -
PREMIUM
Voor het eerst file in Zeeuws dorp: allemaal in de rij voor hamburgers en pizza
In het Zeeuwse dorp Waarde hebben ze tegenwoordig iets nieuws: een file. Elke vrijdag en zaterdag staat er net buiten het dorp een rij wachtende auto's. Niet omdat het verkeer er zo enorm is toegenomen of dat er wegen zijn afgesloten. Nee, in Waarde is de file uit vrije wil. Hij staat namelijk voor het drive-thru restaurant van de familie Goud. -
Koken & eten
Eigenaar van Chinees restaurant is pijnlijk eerlijk over zijn gerechten: ‘Ik ben niet zo'n fan van onze versie’
Chinees restaurant ‘Aunt Dai’ in de Canadese stad Montreal is ineens heel populair door social media. De eigenaar is op de menukaart extreem eerlijk over de gerechten die erop staan. Sinds een klant foto's van de menukaart postte op Twitter komen er meer klanten op het restaurant af.
-
Zo eet je op Popcorndag je favoriete snack (maar dan lekkerder en zes keer goedkoper)
Het is vandaag Popcorndag. Een bezoekje aan de bioscoop moeten we nog even uitstellen, maar dat betekent natuurlijk niet dat we geen popcorn kunnen eten. Uit een zak bij de supermarkt of - veel goedkoper - zelfgemaakt. Het is super simpel. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen.