Bavaria neemt merk Uiltje (met biertjes als Dikke Lul 3 Bier!) over
Uiltje Brewing Company kan zich scharen achter een rijtje van illustere voorgangers als De Koningshoeven in Berkel-Enschot, De Molen in Bodegraven en Palm in Steenhuffel (B). Ook het Haarlemse biermerk komt in handen van bierbrouwer Swinkels Family Brewers uit Lieshout, bekend van Bavaria.
Ze hebben namen als Bird of Prey, Trackdown en Dikke Lul 3 Bier! Ze vallen in het schap op door kunstzinnige illustraties op het blik, gemaakt door striptekenaar Gerben Valkema. Daarmee straalt biermerk Uiltje Brewing Company uit Haarlem een hoge mate van eigenzinnigheid uit. Die blijft overeind bij deze overname, zo verzekert topman Peer Swinkels van Swinkels Family Brewers.
Sterker: dat is zelfs de bedoeling. Uiltje Brewing Company kan zich voortaan volledig focussen op kwaliteit en creativiteit - een grote wens van oprichter Robbert Uyleman - , terwijl Swinkels sales en distributie op zich neemt. Ook deelt de Lieshoutse brouwer kennis en ervaring op het gebied van innovatie en duurzaamheid.
Uiltje kan weer doen waar het goed in is, we blijven autonoom in de onderneming
,,Uiltje kan weer doen waar het goed in is, we blijven autonoom in de onderneming", juichte Uyleman tijdens de bekendmaking van het nieuws. Hij ontboezemde daarbij ook dat de zakelijke kant hem te zwaar werd. ,,Ik nam het mee naar huis, heb met een burn-out thuis gezeten, maar mijn gezin en gezondheid gaan voor.”
Hij richtte de Haarlemse brouwerij in 2012 op en specialiseerde zich in bieren die anders smaken dan de doorsnee pilsner. Laat dat nou net een enorme groeimarkt zijn, zeker als het gaat Indian Pale Ales (IPA's), waar Uiltje om bekend staat. Uiltje groeide de afgelopen jaren enorm en brouwt inmiddels 10.000 hectoliter bier per jaar met 27 mensen in dienst. Het biedt tientallen bieren aan en brengt bijna elke week een nieuw bier uit.
Meer groeien via overnames
Reden voor Swinkels om tot overname over te gaan, ondanks dat de bierbrouwer het afgelopen jaar door de coronacrisis veel minder bier heeft verkocht. De Lieshoutse onderneming wist 2020 met winst af te sluiten, maar zag het resultaat fors teruglopen, meldde ze vorige week nog. ,,Meteen aan het begin van de crisis hebben we gezegd: we moeten investeren. Groeien via overnames zoals Uiltje is een van de pijlers”, zegt Swinkels.
Swinkels Family Brewers kondigt aan haar positie in deze modern craft biermarkt nog verder versterken. Eerder nam ze al onder meer Palm Belgian Craft Brewers en Brouwerij De Molen over. Daarnaast vergrootte de brouwer haar positie door de overname van Bier&cO, een van de grootste speciaalbier-importeurs van Europa.
Om de overname te vieren heeft Uiltje Brewing Company een limited edition bier ontwikkeld waarbij de illustratie op het blik het verhaal van de samenwerking vertelt.
Bekijk hier de video's over Koken&Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
PREMIUMKoken & Eten
Wil je afvallen en heb je honger? ‘Soms fopt je lichaam je’
Een dieet werkt niet, weet diëtiste Marie-José Torenvliet uit ervaring. Ter gelegenheid van Anti- Dieetdag morgen vertelt ze wat beter werkt: signalen opvangen van je lichaam. -
Koken & Eten
Zit je al op het terras? Wees dan gul met de fooi
En, zit je al op het terras? Nee? Nou já, zeg, waar wacht je nog op? Bel je baas, neem de middag vrij en haast je naar je favoriete café. Dit is je teken, vindt columnist Fee Buurmans van BN De Stem. -
PREMIUMKoken & Eten
Utrechters fietsen met verpakkingsvrije kar vol noten, pasta en snoep door de stad: ‘Heeft u een potje mee?’
Wie na een avondje lekker koken naar de plasticberg op het aanrecht kijkt, zal zich misschien afvragen: dit moet toch anders kunnen? Dat is precies hoe vier twintigers op het idee van hun verpakkingsvrije en reizende supermarkt Loos kwamen. Sinds twee maanden fietsen zij met hun winkel door de stad Utrecht. ,,We moeten iets tegen de plasticvervuiling doen.”
-
Gerard bakt speciale rood-witte tompoucen voor de Feyenoord-finale: ‘Ze lopen beter dan die van Ajax’
Gerard van de Vliet van bakkerij De Jager uit Leerdam moest als rasechte Feyenoordfan altijd lijdzaam toekijken als zijn baas bij wéér een kampioenschap tompoucen maakte met daarop het Ajax-logo. Nu kan Van de Vliet lachen. De bakkerij gaat vanwege het behalen van de finale in de Conference League Feyenoord-tompoucen maken. De bestellingen stromen binnen. -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent. -
Koken & Eten
Paniek bij supermarkten is getemperd, maar rustig wordt het bij bezorging nooit meer
Wie vandaag boodschappen bestelt bij Jumbo of Albert Heijn, heeft ze morgen in huis. Wellicht de normaalste zaak van de wereld voor veel consumenten, maar dat was een jaar geleden wel anders. Aan het begin van de coronacrisis moesten supermarkten alle zeilen bijzetten om de boodschappen bij hun klanten te krijgen. Hoe staat het er nu voor?