Volledig scherm
Zowel Kips als Stegeman komen met (half)vegetarische vleeswaren. © beeldmontage

Beleg je brood met groente, zeggen worstenmakers

Twee producenten van worsten gaan op de vegetarische toer. Kips, bekend van de leverworst, en Stegeman, bekend van de harde worsten, gaan producten verkopen die helemaal of gedeeltelijk uit groente bestaan. 

Kips was vanmorgen de eerste die met het vegetarische nieuws kwam. Het worstbedrijf uit Almelo, onderdeel van de Zwanenberg Food Group, brengt vegetarische leverworst, paté, smeerleverworst en filet americain op de markt. De vier producten zijn het komende jaar alleen te koop bij Albert Heijn. In de laatste weken van 2018 liggen ze voor het eerst in de schappen. 

De vegetarische Kips-producten krijgen een iets andere uitstraling dan de vleesproducten. De productnamen vermelden ‘vega’ en het Kips-logo - normaal gesproken rood - is groen bij de vega-producten.

Stegeman introduceert zes nieuwe producten, die allemaal 30 procent groente bevatten. Het zijn boterhamworst, grillworst, gehakt en Gelderse gekookte worst, leverworst en filet americain. Het merk van het bedrijf uit Deventer gaat Stegeman Vollof heten en is te koop bij Albert Heijn. Er komen begin volgend jaar ook nog palingworst, kookworst en smeerleverworst bij.

Volledig scherm
De vegetarische smeerworst van Kips. © Zwanenberg Food Group

De nieuwe, gezondere vleeswaren van Stegeman bevatten wortel, knolselderij en koolrabi. ,,We streven ernaar de smaak van deze producten net zo goed te maken als de vleeswaren”, aldus Theo Toering van moederbedrijf Campofrio. ,,We willen het vet verminderen zonder concessies te doen aan de smaak.” 

Veranderende consumentengewoonten

Volledig scherm
© Stegeman

Beide bedrijven geven aan dat consumenten ander wensen krijgen. Jo-Anne van der Laan van Kips: ,,Wij constateren al geruime tijd dat de consumptie van vlees jaarlijks iets terugloopt. Flexitariërs kiezen ervoor af en toe geen vlees te eten. Wij spelen daarop in door nu ook vega-producten te brengen. Daarbij mikken we op een brede doelgroep; ook vegetariërs en veganisten, want er zitten geen dierlijke eiwitten in deze nieuwe Kips-producten.”

Volledig scherm
© Stegeman

Consumenten maken vaker een verantwoorde keuze, ziet ook Stegeman. Theo Toering zegt dat zijn bedrijf zich bewust richt op de flexitariërs. ,,De markt van vegetariërs is 5 procent van de markt,” zegt hij. ,,Helemaal geen vlees is voor veel mensen een brug te ver, maar er is wel een groeiende groep flexitariërs. Die raken bij vegetarische producten vaak teleurgesteld in de smaak.”

Vleeswaren zijn in een slecht daglicht komen te staan de laatste tijd. Op de site van het Voedingscentrum staat vermeld dat je vleeswaren met mate moet eten omdat ze vaak veel verzadigd vet en zout bevatten. ‘Bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met hart-en vaatziekten en darmkanker.’

De keuze voor minder vet - tot wel 60 à 65 procent - heeft hiermee te maken, bevestigt Toering. ,,Het is een antwoord op een gezondere standaard in vleeswaren.” Toch is het voor het vleesverwerkende bedrijf slechts een eerste stap. ,,We zijn niet zover dat we helemaal om gaan. Dat past niet bij ons bedrijf.”

Kunnen vega-producten tippen aan echt vlees? Het antwoord op die vraag vind je in deze video: