Volledig scherm

Bij snoep in rode verpakking verwachten we kersensmaak

Bij het bepalen van de smaak van het product laten we ons leiden door de kleur van de verpakking. Dit is de conclusie van een onderzoek van de universiteit van Montclair in de Amerikaanse staat New Jersey.

Tijdens de studie kregen deelnemers snoep in verschillend gekleurde verpakkingen: rood, groen, oranje en paars. Vervolgens werd hen gevraagd welke smaak zij verwachtten, hierbij werd rood het meest geassocieerd met kers, groen met munt, bij oranje dacht men vooral aan sinaasappel en paars werd gelinkt aan druif.

De smaakverwachtingen verschillen ook per product. Bij een groen snoepomhulsel wordt gedacht aan de smaak munt, terwijl de kleur bij een groen dranketiket een citrussmaak oproept. Volgens het onderzoek heeft de kleur daarentegen geen invloed op de de smaakintensiteit van het product.

Ondanks dat de kleur van de verpakking invloed heeft op de smaakverwachting, heeft het geen invloed op de smaakbeleving. De studie concludeerde dat de smaak van het product het meeste wordt beïnvloed door de vorm en kleur van het eten zelf. 

Dit bleek ook in 2012 toen Cadbury, een Engels chocolademerk, de vorm van hun chocoladereep aanpaste. Dit leidde namelijk tot klachten over de smaak van de nieuwe reep. Dit was opvallend, aangezien Cadbury niets wijzigde aan het recept.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.