‘Bijna driekwart van de afvallers geeft supermarkt de schuld als het niet lukt’
Het nieuwe jaar is van start gegaan en 25 procent van de Nederlanders geeft aan coronakilo's met zich mee te dragen. Genoeg reden om weer te starten met een gezonde levensstijl. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat dit echter lastig kan zijn door alle ongezonde verleidingen en onduidelijke etiketten in de supermarkt.
Delen per e-mail
Volgens de enquête van de Consumentenbond is 91 procent van de Nederlanders op dit moment bezig met gezonder eten, afvallen of fitter worden. Meer dan de helft van de consumenten vindt echter dat het aanbod in de supermarkt te ongezond is en dat ze hier dus niet goed mee uit de voeten kunnen. In veel producten die worden verkocht zijn suikers en zout bijvoorbeeld overmatig aanwezig. 67 procent van de respondenten geeft aan wel af te willen vallen maar belemmerd te worden door alle ongezonde verleidingen bij het boodschappen doen. En vaak weten ze ook gewoon niet of een product wel of niet gezond is omdat dat volgens hen te onduidelijk is.
Etiketten vertellen niet de hele waarheid, vindt bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders. 46 procent gelooft niet alles wat erop staat. Frank Lindner van Foodwatch geeft ook aan dat zij merken dat de consument behoefte heeft aan meer duidelijkheid op etiketten: ,,De informatie moet beter en duidelijker. De marketing is mooi aan de voorkant, maar op de achterkant staan vaak de kleine lettertjes die minder mooi zijn”, zegt hij. ,,Daar staan de ingrediënten - waar het merk minder trots op is - in hele kleine lettertjes.” Ook zijn de letters die op de etiketten staan vaak te klein, ondanks de minimale lettergrootte.
Misleidende producten volgens Foodwatch
1. Zonnatura Groene Thee Acai. Lindner: ,,Dit product bevat slechts 0,5 procent Acai bes. 40 procent is van een andere bes die op de voorkant niet genoemd wordt.”
2. Rivella Cranberry. ,,Dit bevat 0,01 procent cranberrysap uit concentraat. Toch is dit toegestaan omdat ze met het woordje ‘smaak’ weg komen met aroma's en concentraten. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit gaat ervan uit dat iedere consument hierdoor begrijpt dat het bij het woord niet altijd gaat om natuurlijke ingrediënten.”
3. Appelsientje Vers Geperst. ,,Dit product uit het koelschap wordt gemaakt van sapconcentraat en is maandenlang houdbaar, net als de sinaasappelvariant. Het is dus niet vers.”
Op de achterkant staan vaak de kleine lettertjes die minder mooi zijn
Rood tot en met groen
Het maken van gezonde keuzes zou dit jaar makkelijker moeten worden door het gebruik van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. ,,De consument kan hierdoor in één oogopslag zien hoe gezond een product is", legt Babs van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond, uit. ,,Dit wordt gedaan met de letters A tot en met E en de kleuren rood tot en met groen. De score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten in een product. ”
Een ander punt dat het lastig kan maken om de beoogde kilo's eraf te krijgen is dat gezond eten vaak duurder wordt gevonden dan de ongezonde keuze. Meer dan de helft (58 procent) van de ondervraagde consumenten geeft dat in de enquête aan. Een tip van de Consumentenbond om voordelig een gezonde maaltijd op tafel te zetten is om groenten of fruit van het seizoen te kopen.
Gezonde Keuze
Om consumenten te helpen bij een gezonder eetpatroon is de Consumentenbond deze maand de campagne Gezonde Keuze gestart. Tien weken lang informeren zij consumenten over voeding, fitheid, balans en rust. Dit doen ze door middel van een e-mailreeks en online events. ,,We merken dat er aan het begin van het jaar veel behoefte is aan informatie over een gezonde levensstijl”, aldus van der Staak. Op de website van de Consumentenbond kun je je aanmelden.
Bekijk hier de video's over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & eten
Gezond restaurant van Robbe en Laura: gasten moeten hun lengte en gewicht doorgeven bij het bestellen
Voor veel mensen staat gezond eten gelijk aan weinig eten, maar niet voor Robbe Vandenhoucke (28). Samen met zijn vriendin Laura De Meyer (26) opent hij eind januari een nieuw restaurant in het Belgische Gent waar je voeding op maat kan krijgen. Je geeft als klant je geslacht, gewicht en lengte door, waarop zij zeggen hoeveel en wat je moet eten om je doel te behalen: vermageren, aankomen of hetzelfde blijven. -
Salmonella aangetroffen in spekreepjes van Lidl
Klanten van supermarktketen Lidl wordt verzocht om gerookte spekreepjes terug te brengen naar de winkel. Tijdens een kwaliteitscontrole van de Nederlandse Voedsel- en Waardeautoriteit (NVWA) is er salmonella in het product aangetroffen, wat voor kwetsbare groepen gevaarlijk is om te consumeren. -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd. -
Eiwitrijke soep blijkt aanrader: 'Wel combineren met broodje en salade’
Nooit eerder was het aanbod van voedingsmiddelen zo groot; producenten verzinnen steeds wat nieuws. In deze serie beoordeelt een professional producten en wordt er antwoord gegeven op de vraag: ‘Is het wat?’ Ditmaal test diëtist Berdien van Wezel de soepen van Notchie. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen.
-
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Tony's Chocolonely wil cacao-industrie (opnieuw) wakker schudden
Europese wetgeving is hard nodig om bedrijven in de cacao-industrie te verplichten misstanden zoals kinderarbeid en slavernij in hun keten aan te pakken. Dat stelt Tony's Chocolonely. -
PREMIUMhalen en brengen
Italiaanse hotspot aan Scheveningse haven: eerbetoon aan het vissersdorp met de beroemde kaviaren
Met alles was rekening gehouden. Niet met die vervelende gast corona. Dus blijft het nieuwe restaurant La Liguria nog dicht maar kunnen we al wel naar de mercato in de lucht van zilte zee bij Scheveningen. Dat deden we dus, voor onze rubriek Halen en Brengen.