Volledig scherm

Bizar: dit eten bevat meer zout dan een zakje chips

Suiker is een van de grootste boosdoeners in ons dieet. Maar ook te veel zout is niet goed voor je. Het zit ook nog eens in meer producten dan je denkt. Wij zetten een aantal etenswaren op een rij dat meer zout bevat dan een zakje chips.

Volgens Voedingscentrum Nederland mag je slechts 6 gram zout per dag binnenkrijgen, maar 85 procent van de bevolking gaat daar dagelijks overheen. Zo eten Nederlandse mannen gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram. Wil je minderen met zout? Let dan goed op onderstaande producten.

Soep

Volledig scherm

Een kommetje stevige tomatensoep bevat ongeveer 2 gram zout per portie. Dat is het dubbele van een klein zakje chips. En dan tellen we de stukjes brood of soepstengels nog niet eens mee. Probeer in plaats van kant-en-klare soep zelf een soep te maken. Voeg geen zout toe en je bent al goed op weg.

Sushi

Volledig scherm

Wij schrokken er ook van: in het zeewier van sushi zit een bijzonder hoog gehalte natrium. Dat is een mineraal dat voorkomt in keukenzout. Natrium speelt een rol bij de regeling van de bloeddruk en is belangrijk voor de spier- en zenuwcellen. Ook wordt sushirijst vaak gekookt in water met zout. Hierdoor bevat een portie sushi vaak al 3 gram zout en dan hebben we de sojasaus nog niet meegeteld. 

Wil je minder zout binnenkrijgen, maar toch sushi blijven eten? Maak de sushi dan zelf en voeg geen zout toe bij het koken van de rijst. Eet de sushi met minder sojasaus of sojasaus zonder zout. 

Cornflakes

Volledig scherm

Een portie cornflakes van 30 gram bevat niet zo veel zout als een zakje chips, maar toch meer dan je verwacht. Met bijna 1 gram zout per 100 gram cornflakes zitten de ontbijtgranen toch aardig vol. Let op: op een label van een pak staat vaak de hoeveelheid natrium, maar 1 gram natrium staat gelijk aan 2,5 gram zout. 

Roggebrood

Volledig scherm

Ook roggebrood is bepaald niet zoutloos. Per 100 gram bevat het maar liefst 1,15 gram zout. Dat is al bijna 20 procent van de hoeveelheid zout die je dagelijks tot je mag nemen. Probeer dus roggebrood met mate te eten of eet een ander soort brood met minder zout, zoals volkorenbrood.

Gerookte zalm 

Volledig scherm

De gerookte stukjes vis zitten niet alleen vol met eiwitten, maar ze zijn ook een bron van Omega 3, oftewel meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren beschermen je tegen hart- en vaatziekten. Naast alle voordelen zit er in een stukje gerookte zalm van 100 gram ook ongeveer 3,5 gram zout. Je kunt dus beter voor een stukje normale zalmfilet  gaan. Dat bevat maar 0,1 gram zout per 100 gram en hier zitten evenveel eiwitten en Omega 3 in. 

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle hacks en makkelijke recepten.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.