Volledig scherm

Brood moet uit het verdomhoekje

De verkoop van brood moet omhoog. Dat vinden de bakkers én de Europese Unie. De Nederlandse en Belgische bakkers steken 1,35 miljoen euro in de nieuwe promotieactie. De EU komt met een subsidie van 5,4 miljoen euro over de brug. De campagne Brood. Goed verhaal moet de consument vanaf maart duidelijk maken welke positieve eigenschappen brood heeft.

De populariteit van brood is sinds 2012 afgenomen, mede door diëten die koolhydraten in de ban deden. Boeken als Broodbuik en De Voedselzandloper maakten consumenten huiverig voor het eten van brood.

De campagne gaat de nadruk leggen op de goede eigenschappen van brood: de smaak, de voedzaamheid, de eenvoud en de veelzijdigheid. Bovendien is brood onderdeel van de rijke Europese eetcultuur, zo maakten het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid bekend. Beide partijen zijn drie jaar betrokken bij het project en dienden de subsidie-aanvraag in, zo meldt Bakkerswereld.

De campagne, die nog in de maak is, zal bestaan uit tv-spots en radioreclame. Daarnaast zullen er proeverijen en andere evenementen worden georganiseerd. De site brood.net zal geïnteresseerde consumenten informeren.