Burger King adverteert met beschimmelde burger

Koken & etenFastfoodgigant Burger King laat met een nieuwe campagne zien fel tegen het gebruik van conserveringsmiddelen te zijn. In een opvallende video overwoekeren schimmels een hamburger.

De stunt met de beschimmelde Whopper lijkt een verwijzing naar de bewaarde hamburgers van concurrent McDonald's die de afgelopen jaren in het nieuws kwamen. Die blijken de tand des tijds namelijk goed te doorstaan, wat critici wantrouwig maakt over de ingrediënten die het broodje bevat. Een Amerikaan nam een keer de proef op de som en beweert dat een hamburger niet verandert, ook niet na veertien jaar.

De verwijzing naar de concurrent zit niet in de video. De burgerketen benadrukt alleen dat conserveringsmiddelen en kunstmatige ingrediënten taboe zijn voor Burger King. In de meeste Europese landen en in een deel van de Verenigde Staten zijn conserveringsmiddelen al uit de Whoppers gehaald, zo meldt Business Insider, verwijzend naar een persbericht dat het bedrijf naar de redactie van deze site heeft gestuurd.

De schimmelburger uit de video
Volledig scherm
De schimmelburger uit de video © Beeld uit de video.

,,Bij Burger King geloven we dat echt voedsel beter smaakt", zegt Fernando Machado van Burger King in dat bericht. ,,Daarom werken we hard aan het weglaten van conserveringsmiddelen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en andere kunstmatige ingrediënten.” Volgens Business Insider leidde een ingreep van McDonald's, waarbij bevroren door vers vlees werd vervangen, tot een piek in de verkoop.

De video verscheen vandaag op YouTube en werd al bijna 20.000 keer bekeken. De reacties die de afgelopen uren verschenen onder de video spreken boekdelen. ‘Briljant’, schrijven mensen. Of: ‘Een kunstwerk.’ De video is niet te zien op het videokanaal van Burger King Nederland. Het hoofdkantoor van de fastfoodketen was vanmiddag onbereikbaar.