Volledig scherm

Charmeoffensief Plus: populaire groente en fruit goedkoper

Supermarktketen Plus kondigt aan een serie populaire fruit- en groentesoorten blijvend in prijs te verlagen. Een hele serie producten als aardappelen, paprika’s, uien en broccoli krijgt een vaste lage prijs. 

,,Groente en fruit vormen een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon en moeten voor iedereen betaalbaar zijn’’, zegt Rianne van Beek namens Plus Supermarkten. 

De producten waar het om gaat zijn alledaags: broccoli, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes, elstar-appels en champignons. Ze krijgen een opvallende paarse sticker. De verlaging gaat vandaag in.

Waren de groenten en fruit te duur? Volgens Van Beek niet. Ook lijden de producenten niet onder deze verlaging. ,,De inkoopprijs blijft hetzelfde.’’ Gaan de prijzen van andere producten dan omhoog als compensatie? Ook daarvan is volgens de woordvoerder geen sprake. ,,Nee, dat is niet het geval.’’ Het supermarktconcern neemt volgens haar genoegen met een lagere marge. ,,We willen een statement maken’’, aldus Van Beek. 

De structurele prijsverlaging op de tientallen groenten en fruit past volgens haar bij een breder beleid om consumenten te helpen gezondere keuzes te maken: niet-alcoholische dranken hebben een caloriemeter, ontbijtgranen een suikermeter en brood een vezelmeter. Frisdrank zit in kleinere blikjes en op de huismerkproducten gebruikt Plus geen kindermarketing. 

Verlaging van 20 procent

Quote

Plus heeft een duidelijke positione­ring met lekker eten. Maar: ze zijn hartstikke duur

Paul Moers, retailexpert

De verlagingen maken de btw-verhoging ruimschoots goed, zegt de Plus-woordvoerder. ,,De verlagingen zijn forser dan 3 procent. Het gaat om gemiddeld een verlaging van 20 procent.’’ Enkele voorbeelden: handperen conference gaan van 1,84 voor 1,69 per kilo. Broccoli van 1,01 voor 0,79 per 500 gram, komkommer: van 1,02 voor 0,69 per stuk, bloemkool van 2,89 voor 1,89 per stuk, avocado van 1,33 voor 0,99 per stuk, handappelen Elstar van 1,94 voor 1,79 per kilo. 

Het is goed gevonden, vindt retailexpert Paul Moers. ,,Maar het is ook een noodzakelijke stap. Plus blijft hangen op een marktaandeel van 6,4 procent en dat is jammer, want het concern verdient meer. Plus heeft een duidelijke positionering met lekker eten. Maar: ze zijn hartstikke duur.’’

Met dit charmeoffensief hoopt Plus meer mensen naar binnen te lokken, vermoedt Moers. ,,Je ziet dat Jumbo vorig jaar de grote winnaar was en Lidl wordt steeds meer een quality discounter waar je verantwoord vlees kunt kopen. Die twee ketens maken het de rest vreselijk lastig.’’

Maak je iets met champignons vandaag? Zo snij je ze slim:

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.