Volledig scherm
© Shutterstock

Chocolademix favoriet, taaitaai neemt in populariteit af

Er zijn veel verschillende soorten kruidnoten bijgekomen dit jaar: toffee crunch, aardbei met witte chocolade, cheesecake. Maar naast de klassieke kruidnoot knabbelen Nederlanders nog het liefst de chocolademix, melden de grootste producenten.

Klassieke kruidnoten worden nog steeds veel gegeten. Taaitaai en pepernoten (de echte, onregelmatige gevormde) zijn minder populair. Maar de gemengde chocoladekruidnoten, dat is een grote topper geweest in de sintperiode. Dat melden de grote producenten Van Delft en Bolletje.

De verkoop kwam dit jaar langzaam op gang, laat Sandor van Mil van Bolletje weten. ,,Dat kwam waarschijnlijk door het goede weer. Dat werd later gecompenseerd. Er werd echt een inhaalslag gemaakt.” 

De taaitaai en pepernoten hebben het moeilijk, aldus van Mil, maar de chocolademix  en ook de truffelkruidnoten liepen wel heel goed. Mensen blijven wel gewone kruidnoten kopen, maar daarnaast speelt volgens Van Mil het ‘genietaspect’ mee. ,,Het is lastig om een nieuwe smaak te introduceren, dat kost tijd.” 

Zo kwam Bolletje dit jaar met kleinere bakkerskruidnootjes met stukjes chocolade erin en een versie met koffiesmaak. ,,Die hebben naar verwachting verkocht, maar je ziet dat het tijd nodig heeft. Dat zie je bij andere spelers in de markt ook.” 

Truffel

Het klopt dat de chocolademix ook bij Van Delft, bekend van de Pepernotenfabriek-winkels, helemaal bovenaan staat bij de favoriete lekkernij. ,,Die standaardmix heeft heel goed gelopen", aldus directeur Oscar de Lange. ,,Ook de caramel-zeezout, de truffel, de appeltaart en de pure chcolade-zeezout liepen goed.”

De speciaalzaken die tijdelijk opengaan zijn een groot succes, meldt De Lange. ,,We zijn enorm gegroeid. Elk jaar is de omzet verdubbeld, ook dit jaar weer.” De meeste winkels gaan half december weer dicht. Eentje blijft open tot in januari, aldus de pepernotenbaas.

,,We zijn nu bezig met een winkel die het hele jaar open zal zijn.” Op welke locatie dat zal zijn, kan De Lange nog niet zeggen. Wel dat de noodzaak er is. ,,Het moet gewoon", meldt hij. ,,Je ziet dat los van de sinterklaasperiode mensen het leuk vinden om luxe pepernoten te eten.” Dat kan overigens ook gewoon via de webshop.