Coca-Cola gaat de strijd met Red Bull aan
Koken & etenDrankenproducent Coca-Cola introduceert een energiedrank met de smaak van cola. Het nieuwe drankje is vanaf mei in Nederland verkrijgbaar.
Het gaat om twee versies: Coca-Cola Energy en Coca-Cola Energy no sugar. Ze bieden elk dezelfde hoeveelheid cafeïne als een kop filterkoffie. De wereldpremière van de nieuwe energiedrank van Coca-Cola is vandaag in Spanje. Andere Europese landen volgen later. Nederland is in mei aan de beurt, aldus Daan Berendsen, verantwoordelijk voor het merk Coca-Cola in Nederland. ,,Het past bij ons streven om als ‘total beverage company’ dranken te maken voor elk moment van de dag.”
Een bijzondere stap. Coca-Cola ligt onder een vergrootglas en energiedrankjes staan slecht bekend. Waarom komen jullie hiermee? ,,Wij willen keuze bieden. Maar dan wel op een verantwoordelijke manier, we zijn ons bewust van het maatschappelijk debat. Bij de promotie laten we de no-sugarvariant zien, we richten ons op 20-plussers en de blikjes staan in de supermarkt en de benzinepomp bewust bij de energiedrankjes, niet bij de frisdranken.”
Je hebt natuurlijk Red Bull als bekendste energydrank en veel drankjes met heftige smaken of heel zoet. Is er ruimte voor deze nieuwe energiedranken? ,,Ja, we zien dat er nog ruimte is tussen de huidige merken. Vooral als het gaat om A-merken is het aanbod niet zo groot. Wij zien kansen op deze markt.”
Energiedranken zijn niet voor kinderen. Het lijkt moeilijk te voorkomen dat zij jullie reclames zien. ,,We slagen er steeds meer in om onze doelgroepen heel gericht en specifiek te bereiken. Voor deze energydrinks maken we bijvoorbeeld geen tv-commercials, de campagne richt zich vooral op de plaatsen online waar veel 20-plussers komen. Dat is ook de reden dat ze langs de snelweg bij de pompstations verkrijgbaar zijn.”
Wat is het voor drank? ,,Het doet wat je van een energiedrank mag verwachten. Er zit cafeïne in, B-vitaminen, guarana, de geijkte ingrediënten. Ons research- en developmentcentrum in Atlanta heeft er een lichte Coca-Colasmaak aan gegeven, en er zit drie keer zoveel cafeïne in als in de frisdrank. Dat is vergelijkbaar met een kop filterkoffie. Het past bij de behoefte die mensen hebben aan een energieboost om scherp te blijven, bijvoorbeeld onderweg.”
Heeft u hem zelf geproefd? ,,Ja, het is een mix van zoet en zuur. Een aciditykick zoals ze dat noemen. Met een hint van de smaak van Coca-Cola. Maar voor de duidelijkheid: het is geen variant van Coca-Cola.”
Hoe zorgt u ervoor dat het niet bij kinderen terecht komt? ,,We gebruiken alleen verpakkingen van 250 milliliter en de adviesprijs is relatief hoog, rond de 1,35 euro in de supermarkt. We gaan ze niet verkopen in multipacks. En uiteraard zijn ze ook niet te krijgen in scholen. En als we samplings doen, dan doen we dat altijd met de no-sugarvariant en houden we rekening met schooltijden. Bij twijfel vragen we om legitimatie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Foodwatch: Laat Coca-Cola betalen voor obesitas
Laat Coca-Cola en andere frisdrankproducenten de rekening betalen voor obesitas. Met die slogan roept actiegroep Foodwatch alle Nederlanders op om een 'suikertaks' af te dwingen bij staatssecretaris Blokhuis. De opbrengst moet terug naar de bevolking in de vorm van een lagere zorgpremie. -
5
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Grootste whiskyfles ter wereld verkocht voor 1,3 miljoen euro
's Werelds grootste whiskyfles is afgelopen woensdag tijdens een veiling onder de hamer gegaan voor 1,3 miljoen euro (1,1 miljoen Britse pond). Dit meldt het internationale veilinghuis Lyon and Turnbull. -
Koken & eten
Suikerloze Coca-Cola lijkt steeds meer op de gewone
De blikjes gewone Coke en de suikervrije versie lijken vanaf begin volgend jaar sprekend op elkaar. Het doel: ervoor zorgen dat meer mensen de suikervrije cola gaan drinken. -
PREMIUM
Winnaar Heel Holland Bakt bakt vegan maar het moet wel lekker zijn: 'Ik ben een luxepoes'
Enzo Pérès-Labourdette (30) is de winnaar van het negende seizoen van Heel Holland Bakt. De uitbundige kunstenaar en illustrator imponeerde met zijn creatieve, plantaardige baksels zelfs topbakker Robèrt van Beckhoven. Het was wel aanpoten tijdens de opnamen. ‘Ik ben kilo's afgevallen.’
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Koken & Eten
Leroy had een eetstoornis en inspireert nu 150.000 instagrammers om gezond te eten
Het is vandaag internationale anti-dieetdag, een dag die in het teken staat van gezond eten zonder te diëten. Leroy van de Ree (28) is op Instagram een groeiende online bekendheid. De Amsterdammer deelt praktische tips over het maken van gezonde eetkeuzes.