Volledig scherm
© 24Kitchen

De grootste fouten die je maakt, terwijl je denkt gezond bezig te zijn

Gezond eten kan lastig zijn. Je doet zo je best, maar hoe vermijd je klassieke fouten? Diëtist Anneleen Visser vertelt. 

Vals spelen 
Na doordeweeks heel goed bezig te zijn geweest, kan de neiging om je in het weekend volledig te laten gaan, des te groter zijn. Een té strikt eetpatroon blijkt in de praktijk lastig vol te houden. Volgens diëtist en voedingsdeskundige Anneleen Visser, is het daarom aan te raden om jezelf af en toe te laten gaan.

,,Kies iets wat je lekker vind en wat je de moeite waard vindt en sta jezelf dat toe. Voel je er niet schuldig over. Daarna kun je het vaak weer prima volhouden. Je kunt beter een cheatmeal hebben dan een cheatday of cheatweekend. Dat scheelt weer een hoop kilocalorieën.’’

Volledig scherm
© Shutterstock

Koolhydraten schrappen 
Sommige mensen zweren erbij: een dieet waarbij je eiwitten en groenten eet en alle koolhydraten vermijdt. Volgens het Voedingscentrum werkt dit echter averechts. ,,Koolhydraten uit volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta, zorgen voor verzadiging, waardoor je minder snel grijpt naar ongezonde tussendoortjes. Bovendien zitten de kilo’s er zo weer aan, als mensen ermee ophouden’’, aldus Patricia Schutte, van het Voedingscentrum. 

Volgens Visser kan het dieet op de korte termijn resultaat opleveren, maar is het niet zonder risico. ,,Je moet wel aanvullende supplementen gebruiken. Brood bevat bijvoorbeeld veel jodium, je bouwt snel een tekort op als je dit weg laat.’’

Calorieën weg sporten
Naar de sportschool gaan is goed, maar wanneer je het ziet als een middel om daarna te mogen eten wat je wilt, boek je geen resultaten. ,,Je moet juist je voedingsinname in de gaten houden. Anders is het zonde. Neem voldoende energie, zodat je goed kunt trainen.  Dan eet je na je training niet de verbrande kilocalorieën erbij’’, zegt Visser. 

Alle calorieën zijn hetzelfde 
Dat sommige producten evenveel kilocalorieën bevatten, hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van het product. Een goed voorbeeld hiervan zijn noten, die bevatten in verhouding veel kilocalorieën, maar zijn qua samenstelling veel beter dan een handje chips, volgens Visser.

,,Of bijvoorbeeld vette vis  in plaats van varkensvlees bij de warme maaltijd. Zalm bevat ook veel kilocalorieën door de hoeveelheid vet, maar heeft een betere samenstelling door de onverzadigde vetzuren.’’

Variatie 
Steeds weer hetzelfde eten, omdat je gezond bezig wilt zijn, zoals kip, broccoli of zoete aardappelen, is niet aan te raden. Variatie in voedingsstoffen is nodig. ,,In de praktijk geeft ik mensen geen dieet, maar laat ze hun leefpatroon aanpassen. Het is onmogelijk om tot je 85ste elke dag weer hetzelfde te eten. Dat gaat vervelen  en is daarom niet wenselijk.’’

Weet je al wat jij vanavond eet? In deze video zie je hoe je gewokte varkenslapjes met paksoi maakt: