Volledig scherm
Gefrituurd ijs © Shutterstock

De textuur van eten (romig, glad, krokant) wordt steeds belangrijker

De textuur van eten - is iets glad of ruw, knapperig of zacht - vormt een steeds belangrijker aspect voor consumenten. Voedingsproducenten spelen slim op die behoefte van klanten in. 

Steeds meer producenten voegen textuurbeschrijvingen toe aan hun product. Volgens een onderzoek van marktonderzoeksbureau Mintel werd dit in 2017 bij 20 procent van de nieuw gelanceerde producten vermeld. In 2016 was dit nog 17 procent. Producenten doen dit omdat voedsel steeds meer zintuigen van de consument moet prikkelen en dus de aandacht trekken. Volgens het onderzoek van Mintel ziet de consument deze producten namelijk steeds meer als een ontsnapping van hun routine en stress. 

Volledig scherm
Het zalvige van guacamole in combinatie met krokante nachos vinden veel consumenten lekker. © Shutterstock

Hiernaast vonden de onderzoekers dat geluid, gevoel en bevrediging die komen kijken bij nieuwe texturen, steeds belangrijker worden. Producten als kauwbare dranken en ijs met knapperige stukjes winnen aan populariteit. Dit heeft ertoe geleid dat ruim een op de vijf Europeanen steeds meer open staat om eten en drinken met een ongewone textuur te consumeren.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.

poll

Wat heeft jouw voorkeur?

  • Italiaans diner in restaurantje (67%)
  • All-inclusive buffet met ruime keuze (22%)
  • Om het even (10%)
15309 stemmen