Deze kleine onlinesupermarkt heeft nu al honderdduizenden fans
De jonge onlinesupermarkt Crisp heeft in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro opgehaald en kan hierdoor verder groeien. Investeerders in Crisp zijn onder meer de oprichters van Just Eat Takeaway (moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl), Adyen en het Duitse techbedrijf Target Global.
Delen per e-mail
Crisp is in november 2018 opgericht door Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen. Het vanuit Amsterdam opererende bedrijf telt inmiddels vijfhonderd medewerkers en heeft een landelijke dekking. ,,Het verschil met andere supermarkten is dat wij pas inkopen nadat de klant heeft besteld. Dat heeft als voordeel dat we niet afhankelijk zijn van voorraad.”
,,De keten is veel korter, producten komen verser bij de klant en we kopen niet te veel in. De uitdaging is dat we een korte maar intensieve keten moeten organiseren. Dat is operationeel een complex verhaal. We werken nauw en direct samen met 650 kleinschalige boeren, makers en kwekers. In de praktijk merken we dat het ons ook met een grotere schaalgrootte lukt om op tijd de boodschappen bij de mensen thuis te bezorgen. De eigen technologie, werkend met behulp van zelflerende algoritmes, is daar een cruciaal onderdeel van’’, zegt mede-oprichter en ceo Tom Peeters.
Het geld dat zijn bedrijf heeft opgehaald, wordt volgens Peeters vooral geïnvesteerd in uitbreiding van het elektrische wagenpark, het assortiment en digitalisering van de logistieke keten. ,,Momenteel heeft Crisp een assortiment van meer dan tweeduizend ‘foodproducten’. Het assortiment zal op den duur verdubbelen. Groente, fruit, vlees, vis, kaas, zuivel en brood zijn categorieën waar we al sterk in zijn. Uitbreiding wordt verwacht in koek en snoep en de internationale keuken. In augustus lanceerden we de mogelijkheid om complete recepten te shoppen. Dat is een schot in de roos. Ook dat breiden we uit.’’
Onder de streep
Ruim 300.000 klanten hebben de Crisp-app gedownload. De helft van de bestellingen komt uit de Randstad, de andere helft uit de rest van het land. Minimum bestelbedrag is 50 euro en de boodschappen worden pas boven 75 euro gratis aan huis bezorgd. Volgens Peeters wordt er onder de streep nog geen winst gemaakt, maar blijft er per bestelling voldoende geld over om de kosten te dekken. Vorig jaar was de omzet acht keer groter dan in 2019, exacte omzetcijfers deelt het bedrijf niet.
Hoe succesvol ook, Crisp is een kleine speler. In onderstaande cijfers van onderzoeksbureau komt de onderneming daarom nog niet voor.
Zin gekregen in eten? Bekijk hier de video's over Koken&Eten voor meer inspiratie en ideeën:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Onkruid, hoe kom je er van af? Eet het op! (En Suze heeft nog meer tips)
Last van onkruid in de tuin en wil je geen gif spuiten om het weg te krijgen? Dan biedt Suze Peters uit Moordrecht een oplossing. In een praktische online basiscursus onkruid helpt ze tuineigenaren omgaan met onkruid. Een cursus over wat wél weg moet en wat gerust mag blijven staan. En welk onkruid je zelfs kunt eten. -
Koken & eten
Eva Jinek verklapt aan Miljuschka wat zij het liefst eet: ‘Na de uitzending wil ik een halve kilo kaas’
Miljuschka weet wat lekker eten is en ze deelt haar tips en trucs graag met haar fans. Dit weekend vertelt ze over haar favoriete adresjes in Amsterdam en bespreekt ze met Eva Jinek haar culinaire voorkeuren in haar eigen podcast. -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken. -
PREMIUM
Chinese loempia’s met zoete mosterdsaus
Meneer Hamersma weet alles over wijn, mevrouw Hamersma doet niets liever dan koken. Deze week: Chinese loempia’s. Met een kraak-sappige rosé. -
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen.
-
Schermtijd beperken bij kinderen grootste uitdaging voor ouders: dit kun je doen
Veel Nederlandse ouders zeggen het buitengewoon lastig te vinden de schermtijd van hun kinderen te beperken, blijkt uit onderzoek van Multiscope. We leggen uit hoe je het telefoongebruik van je kind toch aan banden kunt leggen. -
PREMIUM
Het neusje van de zalm: hier eet je de duurste, maar beste sushi van de stad
Chef-kok Hiroaki Yamamoto (Yama) doet tijdens de lockdown goede zaken met zijn exclusieve sushi-boxen. Het kost wat, maar de kwaliteit is dan ook niet te vergelijken met sushi uit de supermarkt of een ‘all-you-can-eat’-restaurant. Hier haal je de beste sushi van de stad. -
Met deze tips is het opruimen van de zolder voor de virtuele vrijmarkt een stuk eenvoudiger
Het opruimen van de zolder kan een behoorlijke opgave zijn: alleen een begin maken is soms al een uitdaging. Gelukkig zijn er verschillende manieren om van het opruimen van je zolder een makkelijke en overzichtelijke taak te maken. Opruimcoach Lammy Wolfslag geeft tips.