Volledig scherm

Deze snacks zorgen voor een goede nachtrust

In deze donkere wintermaanden raakt de biologische klok snel van slag. Grote kans dus dat je 's avonds moeilijk in slaap komt en 's ochtends baalt bij het horen van de wekker. Geen zorgen, eet deze snacks en voordat je het weet ben je weer helemaal bijgeslapen. 

Kaas

Calcium helpt het lichaam bij de opname van tryptofaan. Tryptofaan is belangrijk voor de aanmaak van de stof serotine, die weer zorgt voor de aanmaak van het hormoon melatonine, een stof die helpt bij je natuurlijke dag- en nachtritme. Goed nieuws: er zit een aardige hoeveelheid calcium in kaas. Goed excuus voor een kaasplankje tijdens het bankhangen of als dessert in een restaurant. Tryptofaan vind je onder meer terug in pistachenoten en walnoten, dus maak het plankje af met wat nootjes en je rolt zo naar bed.

Volledig scherm

Tonijn

We verwachten niet dat je een flinke moot tonijn naar binnen werkt voor het slapengaan, maar een avondsnack met tonijn kan geen kwaad. Dit komt doordat het vol met vitamine B6 zit, een belangrijke vitamine als je goed wil slapen. B6 is namelijk belangrijk voor de aanmaak van serotine en melatonine, die bijdragen aan een goede nachtrust.

Volledig scherm

Bananen

Bananen bevatten magnesium en kalium. Deze twee stoffen helpen bij de ontspanning van spieren en helpen onrustige gevoelens te verminderen. Je raadt het al: ook in bananen zit de stof tryptofaan.

Volledig scherm

Bladgroentes

Spinazie, andijvie, boerenkool en paksoi, het zijn allemaal bladgroentes die belangrijk zijn voor een goede slaap. Ze zijn rijk aan calcium en magnesium, waarvan we de voordelen door bovenstaande alinea's inmiddels kennen. Let op met de groenten aubergine, tomaat en spinazie. Deze bevatten tyramine, een aminozuur dat norepinefrine aanmaakt (een soort adrenaline). Iets minder handig om tot je te nemen als je rustig wil wegdommelen.

Volledig scherm

Wat je niet moet eten

Alhoewel een kopje thee met een stuk chocolade na het eten nog prima naar binnen gaat, kun je dit beter links laten liggen. Dit bevat dan wel magnesium, wat helpt te ontspannen, ook bevatten ze de opwekkende stof theobromine.

Een glaasje alcohol voor het slapengaan heeft niet voor niets de term slaapmuts gekregen. Toch is het goed om hier niet te ver in door te slaan. Als je meer dan twee glazen drinkt, krijg je het tegenovergestelde effect. Een teveel aan alcohol kan de bloedsuikerspiegel namelijk opjagen, waardoor je juist wakker ligt. 

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle hacks en makkelijke recepten.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.