Volledig scherm
Food Inspiration Day in Veghel. © Van Assendelft

Deze voedseltrends gaan ons leven veranderen

In het Brabantse Veghel draait het deze week om voedselinnovatie. Tijdens de Food Inspiration Days wordt gesproken over eten met een geweten en andere trends die de toekomst van supermarkten en restaurants zullen veranderen. 

Sharlet Millard, van Verstegen Spices & Sauces, geeft bezoekers van de Food Inspiration Days een kijkje in de toekomst van ons voedsel. Dat doet ze met een 3D-printer, die laagje voor laagje een eetbaar kunstwerk fabriceert. De vulling bestaat uit rode biet, kikkererwt, kardemom en witte peper. 

,,We hebben er ook nog een met passievrucht", zegt Millard. De 3D-voedselprinter is voor haar veel meer dan een geinige gadget. ,,Wat gaaf is: je kan mensen die slikproblemen hebben toch een eetbeleving geven.''

De printervulling wordt over enkele maanden op de markt gebracht. Net als de suikerloze sauzen en gefermenteerde groenten. Millard: ,,Door te laten zien waar wij mee bezig zijn, proberen we anderen te inspireren.''

Volledig scherm
Food Inspiration Day in Veghel. © Van Assendelft

Marketingdeskundige Paul Moers is zeker niet verbaasd over de introductie van de voedselprinter. ,,Oh ja, dat gebeurde al veel langer. Een aantal jaren geleden was er ook al zoiets als een pizzaprinter.'' In zijn boek De wet van de paracetamol schrijft hij onder andere over de exponentiële groei van technologie. ,,Wat je ziet is dat al onze behoeftes al zijn vervuld. Nu verschijnen dingen op de markt waar niet per se vraag naar is, maar waar je uiteindelijk niet meer zonder kunt. Je kunt je voorstellen dat zo'n printer retesnel is, en voor bijvoorbeeld snackbars heel handig kan zijn.'' 

De toekomst van eten

De man achter de twee inspiratiedagen is Hans Steenbergen: ,,Het idee is dat wij iets vertellen over de toekomst van eten en drinken. Dat is in het verleden aardig gelukt. De opkomst van foodtrucks hadden we bij onze eerste editie in 2009 voorspeld. Net als foodfestivals. Of de opmars van de betere hamburger, de speciaalbieren en de goeie koffies.''

Volledig scherm
Eric Miete (Koppert Cress) laat Nina Hof een Slush Puppy Pompoen proeven bij de stand van Sweet Heart. © Van Assendelft

De trendwatcher verwacht voor de toekomst onder andere veel van de snoepgroentewinkel. Bij de kraam Sweet Hearts is gezond snoep verkrijgbaar, zoals een zure mat van komkommer, een lolly van rode biet en zure kersen, of een slush puppy van pompoen. ,,Ik denk dat deze ontwikkeling de schappen met snoep in de supermarkt gaat veranderen. Dit gaat verder dan het snoeptomaatje, waar je op uitgekeken raakt. Ik heb ook een leuke kraam gezien met een soort draaiende shoarmarol, maar dan van gestoofde koolraap. Ook fantastisch, én vegan. Dat was eerst een speciale stijl van eten, maar wordt nu een standaardoptie op de menukaart. Net als vegetarisch eten dat al is. Dat een groeiende groep kritisch kijkt naar alcohol zien we ook als trend.''

Nog iets dat hem opvalt: ,,Gasten eisen dat hun eten niet alleen lekker is, maar ook gezond en duurzaam. Goed voor de eigen gezondheid én die van de planeet. Eten met een geweten. Dat is geen trendje dat overwaait. Nee, de komende tien, twintig jaar gaat dit zaken fundamenteel veranderen. Zorg dat je daar op bent voorbereid. Circulair ondernemen noemen we dat.'' 

Een mode-term die ook in de praktijk wordt gebracht door onder meer de bakkers van de Market Food Group. Zij bakken hun brood met het bierbostel dat overblijft na het brouwen. Het resultaat ligt over een week of vier bij groothandel Makro. Op de kraam liggen ook broden met overblijfselen van wortels en bieten erin verwerkt. Verderop prijst de enige echte Cora van Mora vegetarische bitterballen aan. Ook zij gaat dus met haar tijd mee.

Voedsel printen? In het restaurant van Jan Smink gebeurt het al: