Volledig scherm
Vleeswaren in de supermarkt. © Shutterstock

Dirk, DekaMarkt en Coop gaan beter voor hun kippen zorgen

Na Plus hebben ook supermarktketens Coop, DekaMarkt en Dirk besloten hun kipvleeswaren te verbeteren. Ze voldoen minimaal aan de criteria van het keurmerk 1-ster Beter Leven, maakt Wakker Dier vandaag bekend. 

Plus maakte in september dit jaar als eerste al de stap naar huismerk kipvleeswaren met een keurmerk, zo meldt belangenorganisatie Wakker Dier. Ook Plus gebruikt het onafhankelijke Beter Leven keurmerk.

Bij Coop hebben alle kipvleeswaren vanaf nu minimaal één ster en Dirk en Dekamarkt schakelen medio 2020 over. Het gaat om boterhambeleg, zoals gesneden kipvleeswaren. ,,Een belangrijke stap in onze strijd om keurmerkloze kip uit de schappen van de supermarkten te krijgen”, zo laat Anne Hilhorst van Wakker Dier weten. 

Volgens haar organisatie stijgt het aantal supermarkten dat ook het vlees voor vleeswaren diervriendelijker maakt. Tussen 2018 en 2019 was een lichte stijging te zien in het aandeel vleeswaren met een keurmerk: van 17 naar 23 procent. Wakker Dier streeft ernaar dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het 1-ster Beter Leven-keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop krijgen.

Peiling

Volledig scherm
Aantal huismerk vleeswaren met keurmerk volgens Wakker Dier. © Wakker Dier

Het slechtst uit de peiling kwamen Albert Heijn, Aldi en Lidl. Aldi en Lidl verkochten uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk en bij Albert Heijn had acht procent een keurmerk. Als grote spelers hebben juist deze ketens een grote verantwoordelijkheid, vindt Hilhorst. ,,Je mag verwachten dat zij hun verantwoordelijkheid nemen voor de kippen. Maar het tegendeel is waar.”

Wakker Dier gaat al jaren tekeer tegen supermarkten die niet goed met de kippen omgaan. Zo stalkte de organisatie eind oktober de bezorgwagens van Albert Heijn. Tijdens de stunt reed de organisatie de hele dag met een eigen vrachtwagen achter de bezorgdienst van Albert Heijn aan. Onder het mom van ‘we achtervolgen Albert Heijn net zo lang tot ze de kip niet meer bezorgen’. 

,,Leuk is anders”, reageerde de zegsvrouw van AH. ,,Vooral omdat Wakker Dier een verkeerd beeld neerzet van Albert Heijn. Ze doen ons echt tekort.”