Volledig scherm
Appels © Shutterstock

Dit kleine verschilletje maakt de ene appel stukken duurder dan de andere

Koken & etenIn de supermarkt liggen veel soorten. De prijzen van al die soorten lopen aardig uiteen. De consument betaalt meer geld wanneer er een sticker op de appel zit, ontdekte het programma Keuringsdienst van waarde.

,,De smaak van mensen verandert” aldus Nico Stevens, licentiehouder van de appelsoort Kanzi. Die verandering zorgt ervoor dat de vraag naar verschillende soorten appels toeneemt. Appelmerken spelen hier graag op in. De prijzen lopen zodanig uiteen dat sommige appels wel twee keer zo duur zijn als anderen, zegt Ersin Kiris in de uitzending van Keuringsdienst van Waarde van vanavond. De reden achter dit grote prijsverschil zit in de marketingskosten. Een appel met een merkstickertje betekent dat de consument meer voor die appel betaalt.

Neem het appelmerk Junami. De telers betalen om exclusief dit specifieke ras te mogen verkopen en telen in Europa. Zij willen zich onderscheiden van de andere merken. Dit doen zij onder andere door een herkenbare verpakking te maken. Ook zitten er op deze appels stickers met een compliment erop. ,, Zo positioneren wij ons als een actief appeltje”, vertelt Marleen Stegeman, marketeer van Junami. De consument betaalt voor de marketingkosten. 

Is de appel ook daadwerkelijk beter dan andere?  De makers van het tv-programma vergelijkt de verschillende appels met elkaar. Het verschil tussen de appels met en zonder merk blijkt minder duidelijk dan je zou denken. Zo weet de veilingdirecteur van de Junami appels, Michel Schrijnemaekers, zijn eigen appels niet te onderscheiden van de Elstar. Schrijnemaekers lacht en laat zich niet van de wijs brengen. ,,Ja, je pakt nu net de appel waarvan de smaken heel dicht bij elkaar liggen.”

Deze appeltaart van Miljuschka is haar favoriet. Je maakt hem met een mix van goudreinet en jonagold:

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.