Dit zijn de horecatrends van 2019 (en ja, de gin-tonic-hype is voorbij)
Dennenboombier, tahinijs, bietchup - ketchup van bieten- en gembershotjes. We gaan dit jaar gezonder en plantaardiger eten dan ooit. Maar genieten mag ook, zeggen vier experts die deze krant sprak over de vijf voedseltrends van 2019, naar aanleiding van de 63ste editie van Horecava die vandaag begint.
Delen per e-mail
1. ‘Nee’ tegen een hartaanval, ‘ja’ voor een sixpack
Meer dan voorheen wordt ieder eetmoment een keus voor of tegen iets. Dus geen of minder zout en suiker om hartfalen en een instabiele bloedsuikerspiegel te voorkomen. Of juist meer proteïnen om de sixpack-in-de-maak een handje te helpen. Producenten spelen daar handig op in met ‘no-, low- of pro-producten’. Zo zag trendwatcher Esther Haanschoten (33) in voedselvoorlopers Londen, Parijs en New York hele schappen vol proteïnerijke producten in de winkels, tot en met de koffiemelk aan toe, en bestaan sandwiches niet langer uit vier, maar uit twee boterhammetjes, die duimendik zijn belegd met kip. Volgens producent van ruim veertig kookboeken en trendwachter Anneke Ammerlaan (65) moet ook alcohol eraan geloven. ,,Wekelijks ladderzat in de kroeg hangen wordt steeds minder ‘oké’.’’
(Artikel gaat verder na de foto)
2. Bewust bourgondisch
Tegelijkertijd verdwijnt de vette hap zeker niet uit het aanbod, ziet Luuk Scholte (48), beursdirecteur van Horecava. Want als we gelukzalig grijnzend onze fotogenieke ‘zonde’ delen op Instagram, kiezen we volgens hem bewust voor een ‘genietmoment’. En met de dezelfde overtuiging zetten we in 2019 ook steeds vaker de lippen aan een luxe cocktail. ,,Wetende dat alcohol niet gezond is, willen we extra genieten als we het toch drinken’’, zegt Tess Posthumus (30), die de afgelopen drie jaar als enige vrouw in de top-tien van ‘s werelds beste bartenders stond. ,,Tot voor kort dronken alleen toeristen in hotels cocktails, Nederlanders vonden het maar overdreven.’’ Maar dat is veranderd: het begon met de opmars van speciaalbiertjes en –wijnen, wat doorzette met een verruimd aanbod in rum, gin, bourbons en mixfrisdranken als cola en tonic. En de gin-tonic hype? Die is volgens Posthumus wel klaar. Volledig in tred met de voorkeur voor lokale producten kroont ze jenever -wat al honderden jaren in Nederland wordt gestookt- tot de nieuwe gin.
3. Duurzaam
Behalve eigen genot en gezondheid wordt de consument alerter op de gezondheid van de aarde en dieren. Een nieuwe beweging daarin zijn de ‘reducetarians’, een afgeleide van het Engelse reduce, (reduceren), weet Ammerlaan. De reducetarian vindt volledig veganistisch of vegetarisch eten te streng, dus probeert hij of zij te minderen met dierlijke producten, vanuit diverse idealen als dierenwelzijn, gewasdiversiteit en reducering van CO2-uitstoot. Daarnaast ziet ze dat de lokale superfoods aan waardering winnen, waarom exotisch chiazaad en quinoa invliegen als we hier vitaminebommen als spruiten en pruimen hebben? En dat betekent dus ook geen aardbeien meer in januari, want buiten het seizoen.
Plastic rietjes zijn steeds meer ‘no-go’ in de barwereld, en kurkonderzetters nemen de plaats van kartonvarianten, zegt Posthumus. Ook Scholte ziet dat veel nieuwe producten worden gepresenteerd onder de noemer van duurzaamheid, zoals frietbakjes van suikerbiet. Zeker niet alle bedrijven maken daadwerkelijk inzichtelijk in hoeverre ze hun CO2-uitstoot concreet terugdringen, zegt Scholte desgevraagd.
4. Plantaardig
De vegantrend breekt in 2019 volledig door. Dus groenten in je ontbijt en brood, een plantaardige dressing over je salade en dennenboomnaalden in je bier. Recent bleek uit onderzoek dat restaurantbezoekers in veel gevallen met evenveel plezier meer groenten en minder vlees eten als de borden smakelijk zijn heringericht met een salade of groenten. Sinds 2016 adviseer het Voedingscentrum overigens dagelijks 250 gram groenten te eten.
Het aanbod van de veganistische spread hummus dijde de afgelopen jaren flink uit. Haarschoten ziet de sesampasta tahin, een bestandsdeel van hummus, dit jaar in allerlei andere producten terugkomen. Zelfs in ijs en desserts. En Ammerlaan wijst op de mogelijkheden van aquafaba, het kookvocht van kikkererwten, het hoofdbestanddeel van hummus, dat terrein wint als eivervangend bakingrediënt.
5. Gemak
De consument maakt zich steeds drukker om de eigen gezondheid en die van moeder aarde, maar het moet wel lekker en gemakkelijk blijven. Vooral de voedselbezorging groeit als kool. Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bleek die markt in 2018 goed voor 3,2 miljard, een toename van ruim twintig procent. Voor volgend jaar verwacht het instituut eenzelfde groeipercentage, waarmee de sector dan goed is voor bijna zes procent van de totale voedselmarkt. Scholte: ,,Restaurants bouwen zelfs extra keukens bij om botsing met de reguliere restaurantbestellingen te voorkomen.’’
Ook de vraag naar kant- en-klaarmaaltijden groeit stug door, maar die moeten wel gezond en lekker zijn. Dus geen hutspotprakje dat stijf staat van het zout en de conserveermiddelen, maar verse soep- en hartige taartpakketten. En, niet perse gezond of vegan, maar wel lekker, het kant-en-klare plateau met voorgesneden vlees, kaas en crackers. Kan je linea recta met een fles jenever het park in voor een ‘bewust genietmomentje’.
Wat eet jij vandaag? Hier zie je hoe je aubergine met kikkererwten maakt:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
Prenatale depressie blijft vaak onbehandeld: ‘Door de stress beviel ik van een prematuurtje’
Niet elke zwangere vrouw is in blijde verwachting. Sommigen voelen zich neerslachtig of angstig, maar om hulp vragen is moeilijk. Dat kan een prenatale depressie tot gevolg hebben. ,,Het is not done om te praten over de slechte kanten van een zwangerschap”, vertelt ervaringsdeskundige Carmen Wille (31). Vroedvrouw en psychotherapeute An-Sofie Van Parys pleit voor meer bewustwording, want een prenatale depressie kan ernstige gevolgen hebben voor moeder én kind. -
PREMIUMde Pollepel thuis
Met een plantaardige burger van Jack Bean verbeter je de wereld (een klein beetje)
Alles van fastfood-restaurant Jack Bean op het Kruisplein is plantaardig, veganistisch dus, zonder dierlijke producten. Niet meteen afhaken nu, want ze weten er ook vleeseters over de drempel te trekken met hun prijswinnende burgers. -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
update
Terrassenprotest grotendeels ludiek: ‘Maar we sluiten niet uit dat er echt terrassen opengaan’
De meesten van de duizenden horeca-ondernemers die morgen hun terrassen openen, zoeken de confrontatie niet op en zetten enkel stoelen en tafels buiten. Toch sluit de organisatie niet uit dat een deel van de terrassen écht opengaat. -
PREMIUM1000ste aflevering
Verslaafd aan BinnensteBuiten: ‘Mijn man is helemaal weg van boswachter Marieke’
Huis, tuin, kook- en natuurtips: ze komen elke werkdag voorbij in het KRO-NCRV-programma BinnensteBuiten. Morgen is de duizendste aflevering te zien. Het zorgt net na etenstijd voor een burgerlijk kijkmomentje, en dat is juist wel lekker in deze tijd, concluderen twee kijkers.
-
PREMIUM
Door webshops ligt een koopverslaving op de loer, dit doe je eraan
Winkelen en uitgaan kan al een tijd niet, maar gelukkig hebben we webshops. Nou ja, gelukkig... Voor sommige mensen is een druk op de koopknop zó verleidelijk, dat een koopverslaving op de loer ligt. -
Foodgoeroe Rens Kroes blijkt zelf niet meer te koken: ‘Warm nu eten op’
Kookboekenschrijfster, voedselfanaat en superfoodkenner Rens Kroes (33) blijkt zelf vrijwel nooit meer te koken. Haar gezonde dieet, waarom ze al jaren bekendstaat, schiet er sinds haar bevalling soms bij in. ,,Het is heerlijk voor de geest, zeg ik dan maar.’’ -
PREMIUM
Raymon en Marchiano lanceren eigen jenever: ‘Oubollig? Als opa en oma het drinken, drinkt iedereen het’
Ze gaven zichzelf een jaar de tijd om 1250 flessen te verkopen. Binnen tien dagen waren ze op. De jenever Barak’51 van twee Leerdamse vrienden blijkt niet alleen binnen de Molukse gemeenschap een schot in de roos. ‘Ook bij mensen die zeggen dat ze geen jenever lusten.’