De crisis heeft ons gedrag veranderd.
Volledig scherm
De crisis heeft ons gedrag veranderd. © ANP

Door coronacrisis eten we anders: meer gehakt, minder duurder vlees

Vleesverwerker Vion merkt dat Nederlanders door de coronacrisis een ander eetgedrag eropna houden. De omzet uit makkelijke vleesproducten, zoals gehakt, neemt momenteel toe ten opzichte van de luxere producten.

De vleesverwerker werkt nauw samen met de overheden in Nederland en Duitsland om de voedselvoorziening op peil te houden. De verkoop van vlees naar restaurants en hotels is stilgevallen, maar de leveringen aan supermarkten zijn juist fors toegenomen.

De virusuitbraak brengt grote onzekerheid met zich mee, zegt het bedrijf bij de publicatie van zijn jaarverslag. De hoogste prioriteit bij Vion ligt nu bij de veiligheid van de medewerkers, terwijl er alles aan wordt gedaan om de productie op verantwoorde wijze voort te zetten.

In financiële zin was 2019 een ‘goed jaar’ bij Vion. De omzet van Vion steeg met 8 procent tot een kleine 5,1 miljard euro. Onder de streep bleef bijna 27 miljoen euro over, tegen een nettowinst van dik 10 miljoen euro een jaar eerder. Dat kwam onder andere door een sterke vraag naar varkensvlees uit Azië.

Op zoek naar een lekker en gemakkelijk gehaktgerecht? Probeer deze pitabroodjes eens: