Enorme groei van online boodschappen doen is voorbij: ouderen gaan graag zelf op pad
De enorme opmars van online boodschappen bestellen is gestuit. Sinds april is een kentering merkbaar en daalt het marktaandeel van online supermarkten. Reden: ouderen gaan terug naar de fysieke supermarkt. Dat blijkt uit data van marktonderzoeker GfK.
We bestelden voor corona al steeds meer online, maar de uitbraak van het virus bracht de groei sinds maart vorig jaar in een stroomversnelling. Het marktaandeel van online supermarkten lag begin 2020 op 4,3 procent en steeg in recordtempo naar 7,6 procent in maart dit jaar.
Aan die stijging is een eind gekomen. ,,Sinds april zien we een daling. We komen uit de lockdown en het normale leven wordt stapsgewijs weer opgepakt. Dit betekent onder meer dat bestedingen van consumenten weer terugvloeien naar de fysieke supermarkt ten koste van online. Het marktaandeel online is inmiddels gedaald naar 7 procent. Dat is fors in zo'n korte tijd’’, zegt GfK-onderzoeker Norman Buysse.
GfK keek ook naar het profiel van klanten dat is gestopt met het doen van boodschappen online. ,,De uitkomst is helder: vooral de groep van 50 jaar en ouder keert terug naar de supermarkt. Gezinnen en huishoudens blijven vooralsnog wel veel online bestellingen plaatsen. Door deze afgetekende tweedeling op leeftijd denken wij dat ouderen weer naar buiten durven nu zij zijn gevaccineerd en het aantal besmettingen terugloopt.”
,,Wij gaan ervan uit dat persoonlijke veiligheid de motivatie was van ouderen om boodschappen tijdens de crisis online te doen. Nu komen ze weer terug. Die tendens zie je niet bij jongeren en gezinnen, zij blijven vanwege het gemak en tijdwinst trouw aan het online bestellen en laten bezorgen van de boodschappen’’, aldus Buysse.
Geen last meer van te grote drukte
Bij Albert Heijn, ook op online gebied de grootste supermarkt van ons land, merken ze dat online boodschappen doen in rustiger vaarwater terecht is gekomen. Vorig jaar moest de grootgrutter af en toe ‘nee’ verkopen aan nieuwe klanten en was het lastig tijdsloten voor bezorgtijden te reserveren. Daar heeft AH nu geen last meer van. ,,Dat komt ook doordat we door uitbreiding van onze capaciteit al voldoende mogelijkheden hadden om online boodschappen te bestellen. De grote piek ligt achter ons, maar we krijgen nog steeds elke week nieuwe klanten. We gaan dan ook door met het uitbreiden van logistieke centra voor onze online markt. Later dit jaar openen we ons achtste zogeheten homeshopcenter in Roosendaal.’’
Ook bij andere supermarkten merken ze dat de grote druk op de bezorgdiensten minder wordt. Ook Michiel Muller, mede-eigenaar van online supermarkt Picnic, verwacht dat de toeloop minder massaal wordt, maar geeft meteen aan dat zijn bedrijf nog steeds behoorlijk lange wachtlijsten kent. ,,Dus wij merken eerlijk gezegd weinig van een online dip.’’
Boodschappen al in huis? Bekijk hier de video's over koken (en eten):
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Superbespaarder
Jasmina: ‘Door onze buffer hebben we het altijd gered en geen dag zonder eten gezeten’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer Jasmina Borgeld (36), die van haar moeder leerde om creatief met geld te zijn. -
Zo verdwijnen je WhatsAppberichten automatisch
Wil je voorkomen dat jouw berichten voorgoed terug te vinden zijn door (oud-)gesprekspartners? Of wil je wat opslagruimte vrijhouden op je smartphone? WhatsApp kan nieuwe berichten na een bepaalde tijd automatisch laten verdwijnen. -
PREMIUM
Rob mag geen gratis, gezonde lunch aan zijn werknemers geven en moet 100.000 euro terugbetalen
Ondernemer Rob Baan heeft de slag om het verstrekken van een gezonde, gratis lunch aan zijn werknemers verloren. De rechter oordeelde donderdag dat de eigenaar van Koppert Cress hiermee verkapt loon betaalt. Als gevolg van de uitspraak moet Baan verdeeld over vier jaar zo'n 100.000 euro achterstallige loonbelasting betalen. -
Kan 't goedkoper?
Aardappelen fiks duurder geworden, maar met deze tips kun je besparen
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: aardappelen. -
Koken en Eten
Is het goed om ‘melk’ van erwten, haver of amandelen te drinken?
Naast de gewone koemelk verschijnen steeds meer plantaardige varianten op de markt. Wat dacht je van soja-, haver- of amandeldrank? Sinds kort doet voedingsmiddelenfabrikant Nestlé daar nog een stapje bovenop; zij introduceren een drank gemaakt van erwten. Voedingsdeskundige Desirée Marsman en trendwatcher Anneke Ammerlaan geven antwoord op de vraag: Is het wat?
-
PREMIUMKoken & Eten
Deze populaire snack in het vliegtuig verkopen vrijwel alle maatschappijen
Maaltijden smaken anders op grote hoogte en de piepkleine galley (de keuken) is niet uitgerust voor grote gerechten. Maar vliegtuigvoedsel bepaalt voor een groot deel onze beleving van de vliegreis. Zeven handige weetjes op een rij. -
Ongemak over donorconceptie van je kind? ‘Leg uit dat iedereen erbij hoort, ook de donor’
Ouders die een kind krijgen met hulp van een spermadonor kampen met psychosociale problemen wanneer zij onvoldoende steun en begeleiding krijgen als het kind er eenmaal is. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Amsterdam UMC. Heterostellen, lesbische stellen en alleenstaande moeders lopen in de opvoeding regelmatig tegen dingen aan waarbij ze professionele hulp en contact met lotgenoten missen. -
Foodtrucks steeds populairder, aantal in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld
Het aantal foodtrucks in Nederland is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, meldt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2017 waren in Nederland bijna 1200 foodtrucks geregistreerd, nu zijn dat er bijna 2500, zo blijkt uit cijfers van het KVK Handelsregister. Het gaat om een toename van 110 procent.