Esther (29) drinkt in januari geen druppel: 'Ik durf best toe te geven dat ik alcoholist ben geweest’
Koken & etenHet is weer bijna tijd voor Dry January: een campagne die mensen uitdaagt om de hele maand januari geen alcohol te drinken. Voor Esther ten Hove uit Arnhem is dat een makkie. Zij is al sinds een paar jaar gestopt met drinken. Via social media motiveert ze mensen met hetzelfde doel.
Delen per e-mail
In het weekend post Esther ten Hove tegenwoordig plaatjes over hoe blij ze is dat ze dit weekend weer geen kater heeft. ,,Ik merk dat ik mensen inspiratie en motivatie biedt", vertelt ze. ,,Ik krijg veel privéberichten van mensen die, net als ik, willen stoppen met drinken. Vaak maakt hun omgeving het moeilijk voor ze.”
Ten Hove merkt dat er een taboe heerst rond niet-drinkende millennials. ,,Er wordt weinig begrip getoond en je krijgt snel het stempel ‘ongezellig’.” Ze heeft dit zelf ook meegemaakt. ,,Ik durf best toe te geven dat ik alcoholist ben geweest", zegt ze. ,,Toch denken mensen bij dat woord al snel aan iemand die 's ochtends vroeg al begint met drinken, maar een verslaving begint al veel eerder.”
Vanaf het moment dat ze merkte dat ze elk weekend naar de drank greep om het gezellig te hebben, stopte Ten Hove abrupt met drinken. ,,Toch is dit niet altijd goed gegaan hoor, de verleiding is wel eens groot geweest en daar heb ik aan toegegeven.”
Nuchter door het leven
,,Je moet je vooral niet druk maken over wat mensen ervan vinden dat je geen alcohol drinkt", vertelt de sobriety-influencer. ,,Zelf heb ik vaak gezegd dat ik een tijdje wil proberen hoe het is om nuchter door het leven te gaan. Maar eigenlijk gaat het niemand wat aan.”
Volgens een gedragsonderzoek van het RIVM is 11 procent van de Nederlanders meer gaan drinken tijdens de coronacrisis. ,,Dit komt doordat mensen stress ervaren, geen dagritme hebben, het onderscheid tussen werk en privé is vervaagd en vooral door verveling”, legt Rob Bovens, professor van de Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, telefonisch uit. 26 procent van de Nederlanders is juist minder gaan drinken volgens het onderzoek. Dat geldt overigens voor de eerste golf. Bovens vermoedt dat er in de tweede golf een stuk meer gedronken wordt, maar daar zijn nog geen concrete cijfers over. ,,We zien wel dat vorig jaar in de eerste zes maanden na Dry January 36 procent minder alcohol werd verkocht. Ook wilden veel mensen weten of er een verlenging van Dry January mogelijk was. ,,Mensen hebben houvast nodig.”
Ik durf best toe te geven dat ik alcoholist ben geweest
Tekst gaat hieronder verder.
Dry January is een handig begin om te stoppen of te minderen met alcohol. Momenteel hebben meer dan 17.000 mensen zich aangemeld bij IkPas.nl. Een maandje of langer niet drinken lijkt populairder te worden. Aan Dry January deden in januari van dit jaar 41.466 mensen mee. De campagne ‘40 dagen geen druppel!’ in de periode voor Pasen trok 10.563 deelnemers. In totaal deden aan beide campagnes 52.029 mensen mee: 37 procent meer dan in 2019 (37.875). Tussen de 70 en 75 procent van de deelnemers gaf in een recente enquête aan geen druppel te hebben gedronken in die maand of veertig dagen.
Voor wie er een hard hoofd in heeft of het gaat lukken, heeft Ten Hove advies. ,,Een tip om te minderen met drinken is om jezelf te confronteren met wat het met je doet. Kijk naar de gevaren van alcohol, bijvoorbeeld. Daarnaast moet je het voor jezelf doen, niet voor een ander. Zo maak je het jezelf veel makkelijker om te stoppen.”
Bekijk hier de video's over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Reclame voor ‘ontsmettings-magnetron’ schetst schrikbeeld corona
Een appeltje? Wel eerst in een speciale Philips ‘ontsmettings-magnetron’ ermee, want voor je het weet raak je besmet met corona. Dat is de boodschap van een opvallend reclamefilmpje waarmee het Eindhovense lichtbedrijf Signify een kastje met UV-C-licht aan de man brengt in India. Overdreven, vinden deskundigen. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren. -
Koningin Máxima is megafan van deze zeewierburger (en hij ligt nu bij de Albert Heijn)
Europa lijkt al overtuigd van de oer-Hollandse culinaire uitvinding van Mark Kulsdom en Lisette Kreischer en zelfs koningin Máxima is fan. Voor de liefhebbers in Nederland is er goed nieuws: vanaf deze week is de The Dutch Weed Burger ook te vinden in de schappen van Albert Heijn. -
PREMIUM
De hete sauzen van broers Freek en Stan zijn ‘hot’ in heel Europa: ‘We krijgen zelfs dankbetuigingen’
Een misverstand wil Freek Raijmakers (31) graag uit de wereld helpen. Bij hete saus draait het niét alleen om hitte. ,,Smaak is uiteindelijk belangrijker dan pittigheid.” Raijmakers kan het weten: Samen met broer Stan bedient hij vanuit Asten liefhebbers van hete saus in heel Europa op hun wenken. Webshop Heatsupply begon als een gok van twee broers, maar is serious business.
-
8
Verplichte kusjes en knuffels voor oma en opa: doen of niet?
Bijna elke ouder kent de situatie wel: je komt opdagen voor een verjaardag of andere familiebijeenkomst met je kinderen en de tantes, ooms en grootouders komen onmiddellijk aangesneld om je kinderen te overladen met kusjes en knuffels. Natuurlijk is dat goed bedoeld, maar je ziet ook dat je kinderen enigszins overweldigd worden door al die handen, armen en lippen. -
En IS HET WAT?
Alcoholvrije sterke drank: laf drankje of goede vervanger van echte borrel?
Nooit eerder was het aanbod van voedingsmiddelen zo groot; producenten verzinnen steeds wat nieuws. In deze serie beoordeelt een professional producten en wordt er antwoord gegeven op de vraag: ‘Is het wat?’ Ditmaal reviewen experts de alcoholvrije sterke drank van Lyre’s. -
Koken&Eten
Dit is waarom je best veel betaalt voor drank zonder alcohol
Tegenwoordig heeft iedere borrel wel een alcoholvrije variant. Maar wat blijft er over als je zo’n cruciaal ingrediënt eruit haalt? Hoe zit het met de smaak en wat doet het met de prijs? Tv-programma Keuringsdienst van Waarde zocht het uit.