Volledig scherm
© iStock

Gezond eetpatroon blijkt óók goed voor je hersenen

Mensen die veel groenten, fruit, noten en vis eten, zouden weleens grotere hersenen kunnen hebben. Dat is de conclusie van een onderzoek van een de Nederlandse professor Meike Vernooij. Haar onderzoek is gepubliceerd in het vakblad van de American Academy of Neurology. 

,,Mensen met een groter brein, zo blijkt uit ander onderzoek, hebben betere cognitieve vaardigheden, dus initiatieven die helpen bij het verbeteren van het eetpatroon zou een goede strategie kunnen zijn om de denkvaardigheden bij ouderen te behouden,'' aldus Meike Vernooij, hoogleraar Radiologie en Epidemiologie aan het Erasmus Universitair Medisch Centrum in Rotterdam. Haar onderzoek spitst zich toen op de impact die voedingsgewoonten hebben op het brein. 

Samen met haar team ondervroeg Vernooij meer dan 4.000 Nederlanders (met een gemiddelde leeftijd van 66 jaar) over hun eetgewoontes en ze analyseerden vervolgens hersenscans van de afgelopen 10 jaar. Wat blijkt? Wie gezond eet, kan dementie mogelijk buiten de deur houden. Ook zijn hersenen van iemand met een gezond voedingspatroon circa zes maanden jonger dan die van mensen met een ongezonde eetwijze. Dat betekent niet dat gezond gaat eten je brein vergroot, wel dat er een link is tussen gezond eten en grotere hersenen.

Gezonde voeding

Mensen die dagelijks gezond eten krijgen een groter brein. Hun hersenen bevatten meer witte en grijze stoffen die bestaan uit cellichamen van zenuwcellen. Ook de hippocampus, het gedeelte in het brein dat instaat voor de verwerking van het geheugen, is groter. Bij gezond eten moeten we denken aan een voedselpatroon dat rijk is aan groenten en fruit. Ook vis en mager vlees hoort daarbij. Wat goed is voor het hart, blijkt ook goed voor je hoofd. 

Combinatie van voedingsstoffen

Het team van Vernooij analyseerde ook het effect van individuele voedingsstoffen. Ze kwamen tot de conclusie dat het niet de individuele nutriënten zijn, maar wel de combinatie van al dat gezonde voedsel die bijdraagt aan een groter brein. Dat krijg je dus door zowel meer groenten als fruit te eten, maar ook volkoren brood, noten, zuivelproducten en vis zijn belangrijk. De onderzoekers vonden ook dat mensen die minder gesuikerde dranken nuttigen een groter brein hebben.

Nieuwe onderzoeken nodig

De studie is niet ingegaan op de vraag of de voedingsgewoonten de hersengrootte kunnen doen veranderen en of ze al dan niet van invloed zijn op de hersenfunctie. Toch zijn de onderzoekers van mening dat de resultaten van hun onderzoek kunnen leiden tot nieuwe onderzoeken over het verband tussen het eetpatroon van de mens en eventuele hersenaandoeningen.

,,Ik denk dat deze resultaten de kans bieden aan een heleboel andere onderzoeken'', aldus Pauline Croll, coauteur van de studie. ,,Het is algemeen bekend dat een gezonde voedingsgewoonte geassocieerd wordt met een beter en gezonder brein en dat het ook neurodegeneratie, het afsterven van de zenuwcellen, tegengaat. Maar om te zeggen dat een gezond eetpatroon het risico op dementie vermindert, daarvoor hebben we grotere studies nodig die we langer moeten opvolgen.''

Het team hoopt het onderzoek naar de link tussen gezond eten en de hersenen uit te breiden.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.