Havermelk in een paar jaar tijd enorm in populariteit gestegen
Koken & EtenWe drinken in Nederland nog altijd veel melk van de koe, maar plantaardige ‘melk’ is in opkomst. Vooral havermelk heeft een groeispurt gemaakt. Het is nu zelfs meer in trek dan sojamelk.
Uit een analyse die ABN Amro vandaag publiceert blijkt dat havermelk enorm is gegroeid. ,,Sojamelk was de belangrijkste plantaardige melkdrank, maar havermelk is nu de belangrijkste in het schap geworden’’, aldus Nadia Menkveld, onderzoeker bij de bank. ,,Het aandeel van haver ten opzichte van andere plantaardige ingrediënten, zoals soja, amandel of rijst, steeg van 9 procent in 2017 naar 34 procent in 2020. Hiermee haalde haver soja in als belangrijkste ingrediënt voor plantaardige zuiveldranken. Dat heeft vooral te maken met de populariteit van de producten van Oatly. Het Zweedse bedrijf, dat alternatieve zuivel verkoopt in meer dan twintig landen, waaronder Nederland, aast op een notering aan de aandelenbeurs in New York.
Omdat reguliere melk ‘slechts’ met 7 procent toenam steeg het aandeel plantaardige varianten van melk van bijna 11 procent naar 13 procent
De totale supermarktverkoop van plantaardige dranken (zoals haver-, soja- en amandelmelk) steeg vorig jaar met 31 procent, aldus Menkveld. De econoom baseert zich bij haar onderzoek op cijfers van onderzoeksbureau IRI en de pintransacties van de eigen pinpashouders van de bank. ,,Plantaardig stijgt harder dan gewone melk. Omdat reguliere melk ‘slechts’ met 7 procent toenam steeg het aandeel plantaardige varianten van melk van bijna 11 procent naar 13 procent.”
De groei van alternatieve zuivel wordt volgens Menkveld gedreven door de wens van consumenten om vaker veganistisch te eten en te drinken, ofwel, een dieet dat geheel is ontdaan van dierlijke producten. Als gevolg hiervan scharen investeerders zich gretig achter producenten van alternatieve zuivel. Daardoor is er relatief veel innovatie en neemt het aanbod voor de consument toe. Reclame en marketing, samen met de bereidheid van de consument om nieuwe alternatieve zuivelproducten te proberen, doen de rest. ,,Mensen zien als ze een kop koffie halen zo'n pak staan en denken ‘dat moet ik ook eens proberen’.
Voedingsdeskundige Desirée Marsman herkent dat uit haar eigen praktijk. ,,Havermelk was één van de eerste plantaardige producten. Is dus al iets langer bekend en vertrouwd.” Bovendien is havermelk van havermout iets dat we langer kennen.,,Ook van vroeger. En vertrouwd maakt eerder bemind. Dan is de stap van havermoutpap met melk ook gemakkelijker maar havermoutpap met havermelk.” Ook de trend naar flexitarisch eten speelt mee, vermoedt Marsman.
Hoewel havermelk heel makkelijk zelf te maken valt (dan kost het een paar dubbeltjes in plaats van een paar euro) kiezen veel consumenten graag een kant-en-klaar pak uit het schap. Prijs en smaak spelen een rol bij de keuze in de supermarkt, maar gemak weegt ook zwaar, weet Menkveld.
Smaak nabootsen
Petitie voor behoud van gebruik woord ‘melk’
In maart stemt het Europees Parlement over het gebruik van het woord zuivel op verpakkingen van plantaardige alternatieven. Zeer tot ongenoegen van de producenten, want hoe kunnen hun klanten dan zien wat ze kopen. Bovendien: voor vlees was zo'n restrictie niet nodig, zo bleek vorig jaar in het Europees Parlement. Dat maakt het volgens de makers van de dranken alleen maar verwarrender voor de consument. Namens de branche roept Alpro fans op om zich uit te spreken op social media. Met de hashtags #StopPlantBasedCensorship #StopAm171 (de naam van het voorstel in het parlement) kunnen zij hun proteststem laten horen.
Er komen steeds meer alternatieven voor melk bij. Een van de voorlopers hierin is volgens Menkveld het Amerikaanse bedrijf Impossible Foods. ,,Dit bedrijf werkt aan een synthetische melk die in smaak en textuur sterk op traditionele melk moet lijken. Ook bedrijven als de Vegetarische Slager, Perfect Day en Notco trachten melk in smaak, structuur en nutriënten zoveel mogelijk na te bootsen.”
Door de innovatie en de toenemende vraag van consumenten zit er groeipotentieel in de plantaardige varianten van yoghurt, kaas en kwark. Dat is volgen de econoom van ABN Amro te zien aan de flinke toename van de verkopen in de afgelopen twee jaar. ,,Zo steeg in 2019 de verkoop van de plantaardige kwarkvariant volgens marktonderzoeksbureau IRI met bijna 50 procent en in 2020 met bijna 70 procent. Het meestgebruikte ingrediënt voor alternatieve yoghurt, kwark of desserts is op dit moment soja. Haver is als ingrediënt voor deze zuivelproducten echter aan een opmars bezig.”
Meer weten over Koken&Eten? Bekijk hier de video’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Zo (on)gezond is pasta echt voor je: 'Het hangt ervanaf hoe en hoeveel je ervan eet’
Wie spaghetti kookt, kan kiezen voor witte of volkoren pasta. Maar tegenwoordig heb je ook glutenvrije, spelt of pasta van peulvruchten. Welke variant is gezonder? -
Koken & Eten
Zo viert Paul de Leeuw Vaderdag met man en zonen: ‘Altijd proberen we de jongens aan tafel te krijgen’
Zondag is het Vaderdag. Voor Paul de Leeuw, zijn echtgenoot Stephan en zonen Kas en Toby een goed moment om samen te eten. Misschien thuis, maar waarschijnlijk in een restaurant. ,,We aten vroeger met feestdagen altijd zalm, croissants, warme broodjes en eieren als ontbijt.” -
Getest: Dit is het beste koffiezetapparaat
Wat is het beste koffiezetapparaat? En welke heeft de beste prijs-kwaliteit verhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
Wetenschappelijk bewezen
Bananen snel rot? Met deze tips houd je je fruit langer goed
In de videoserie (W)etenschappelijk Bewezen beantwoorden hoogleraren brandende vragen over ons eten. In deze aflevering legt onderzoeker Esther Hogeveen uit hoe je meer grip op je fruitschaal krijgt.
-
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen.