Volledig scherm
© Alexander Mils via Unsplash

Hierom zijn voedingsvezels zo belangrijk voor je gezondheid

Koken & etenWanneer was de laatste keer dat je bij jezelf dacht: ‘Ik vraag me af of ik vandaag voldoende vezels heb gegeten?’ Toch is het belangrijk te weten dat het eten van voldoende voedingsvezels meer dan een hype is. Ze zijn uiterst belangrijk om je lichaam in topvorm te houden.

Toch zijn en blijven voedingsvezels voor de meesten nog een vage term. Maar wat zijn ze, waarom heb je ze nodig en in welke voeding vind je ze?

Wat zijn vezels?

Volledig scherm
Lijnzaad is goed voor darmen. © Shutterstock

Vezels zijn onderdelen van plantaardige voedingsmiddelen die je dunne darm niet kan verteren of opnemen. Ze gaan onverteerd naar je dikke darm. ,,Vezels worden geclassificeerd als onverteerbare koolhydraten'', legt dokter Elaine Rancatore van de American College of Emergency Physicians uit. Toch verschillen vezels erg van andere koolhydraten en bevatten ze veel minder calorieën. Er bestaan ook twee soorten voedingsvezels en je hebt beide nodig.

Niet-oplosbare vezels nemen vocht op en geven je stoelgang zo de juiste structuur. Ze verlaten je lichaam onveranderd, maar zorgen er wel voor dat je darmen goed kunnen bewegen door meer volume te geven aan de voedselbrij die erin zit. Ze zitten onder meer in volkorenbrood, havermout, lijnzaad, zemelen en noten.

Oplosbare vezels worden afgebroken in je dikke darm en zijn daardoor minder belastend voor je darmstelsel. Ze stimuleren de werking van je darmen door je goede darmbacteriën te voeden. In fruit, groenten en peulvruchten zitten veel oplosbare vezels.

Wat zijn de voordelen van vezels?

Laat je zeker niet afschrikken door de term ‘onverteerbaar’, want ze doen wel veel goeds voor je lichaam. ,,Het eten van vezels verhoogt het immuunsysteem van je darmen, voedt de goede bacteriën daar, houdt de spijsverteringswand gezond en helpt overtollige cholesterol, vet en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen", vertelt natuurgeneeskundige arts Wendy Wells.

,,Veel gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door een slechte of trage spijsvertering", zegt voedingsdeskundige Siv Sjöholm. ,,Vezels helpen bij de vertering van je voeding, waardoor ze de risico’s op veel voorkomende ziekten als hart- en vaataandoeningen, kanker, diabetes en obesitas verminderen.'' Dit wordt ook onderschreven door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, die laat weten dat als iedereen voldoende voedingsvezels zou eten we ongeveer 12 procent van de gevallen van darmkanker kunnen voorkomen.

Quote

Vezels helpen bij de vertering van je voeding, waardoor ze de risico’s op veel voorkomen­de ziekten

Wendy Wells, natuurgeneeskundige arts

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.