Volledig scherm
Vera Mertens met het vegan-ijsje.

Ikea komt met vegan-ijsje

Ikea heeft een vegan-ijsje in de maak. Een wat? Een softijsje zónder koemelk. Eerder kondigde het Zweedse woonwarenhuis al de vegetarische hotdog aan. Maar dat betekent niet dat vlees en vis in de ban gaan.

Quote

We willen dat mensen vaker een keuze maken voor plantaar­dig

Freya Frimannsdottir, Ikea

,,Volgende zomer kun je het ijsje bij onze vestigingen uit de automaat halen'', zegt de Zweedse Vera Mertes van het Ikea-foodteam. ,,Een honderd procent plantaardig ijsje.'' Nu nog worden in de Zweedse laboratoria meerdere varianten getest. ,,We weten namelijk nog niet of we over gaan op haver, fruit of sojamelk als basis. En dat kan zelfs nog verschillen per land.''

Het vergt nog aardig wat onderzoek, vervolgt Mertes. ,,Het is vooral lastig om zo’n ijsje romig te krijgen, als je geen koemelk gebruikt.'' Onlangs kreeg het AD in het Zweedse Almhult al een voorproefje van het vegan ijsje, eentje op basis van fruit. En dat smaakte prima. De bedoeling is dat het ijsje wereldwijd in de Ikea-vestigingen komt, al wordt-ie in Portugal al in de winkel getest.

Volledig scherm
Ikea zalmballetjes

Het ijsje volgt al op een eerdere bekendmaking bij Ikea: de vegetarische hotdog. ,,Die verkopen we in augustus al alle Nederlandse vestigingen'', aldus Freya Frimannsdottir van het Ikea-foodteam. Meer dan een jaar werkte een hotdogteam aan de vegetarische variant, inmiddels is die in de vestiging in het Zweedse Malmö als pilot opgenomen op de menukaart. Met als topping: spicy mosterd en geroosterde uitjes. ,,Die beviel zo goed, dat we het recept niet meer hebben aangpast.'' En blijft de prijs, op z’n Hollands, wel hetzelfde? ,,Ja, hij mag niet duurder zijn. We willen dat mensen vaker een keuze maken voor plantaardig.''

De welbekende Ikeaballetjes krijgen er ook weer een nieuwe variant bij: zalmballetjes. De vegetarische variant bestond overigens al. ,,We willen minder aandeel hebben in de vleesproductie'', aldus Frimannsdottir. ,,Hoe meer opties we hebben, hoe meer mensen ook voor vis of vegetarisch kunnen kiezen. Of we ooit helemaal vegetarisch gaan? Ik weet het niet. Dat is aan de klanten, wat die kiezen.''

Volledig scherm
Ikea vegetarische hotdog.
Volledig scherm
Vegetarische hotdog.

Ikea trekt elk jaar wereldwijd 660 miljoen klanten, die vaak ook een bezoekje brengen aan het restaurant. ,,Van de jongste generatie klanten, de millennials, is tien procent vegetariër en 26 procent eet minder vlees. Daar moeten wij dus ook in meegaan'', aldus Jacqueline Macalister van Ikea.

Space 10, het onderzoeksteam van Ikea, werkt voor de verdere toekomst aan het idee om insecten te gebruiken als voedsel, zoals meelwormen. Frimannsdottir: ,,Maar dat is echt nog in ontwikkeling hoor, laat ik zeggen: voor de verdere toekomst. Geen idee of dat werkelijk in onze winkels komt te liggen.''