Volledig scherm
© Fotomontage AD

Jumbo-klant is bij het ene filiaal veel meer kwijt dan bij het andere

Supermarkten laten hun prijzen afhangen van de concurrenten in de buurt. Daarom zijn er relatief dure Jumbo’s en Hoogvlietfilialen én goedkopere vestigingen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Consumentenbond vandaag publiceert.

De Consumentenbond vergeleek 7.000 prijzen van allerlei boodschappen. Daarbij waren 150 producten van A-merken en 120 van huismerken: onder andere olijfolie, melk, ijsthee en pils, maar ook luchtverfrisser en papieren tissues.

De belangenorganisatie vermoedde dat de ene supermarkt van dezelfde keten duurder is dan de andere. Dat bleek te kloppen. Het prijsniveau hangt vooral af van de concurrentie in de buurt. Neem een beker yoghurt Griekse stijl van Almhof: bij een duurdere Jumbo kost zo’n beker 1,61 euro, terwijl een voordeliger Jumbo er 1,49 euro voor vraagt. Bij de Hoogvliet kost hetzelfde product de ene keer 1,59 euro en de andere keer 1,55. Douwe Egberts-oploskoffie is in Jumbo Terheijden 6,85 euro, in Etten-Leur 6,29 en in Breda 5,99. Op de
site van de Consumentenbond staat een overzicht van de Jumbo- en Hoogvlietsupermarkten van heel Nederland.

Concurrentie 

De supermarktketens laten hun prijzen sterk afhangen van die van de concurrenten in de buurt. De verdeling tussen goedkopere en duurdere Hoogvliet-vestigingen is ongeveer fiftyfifty. Bij Jumbo vraagt 14 procent van de filialen lage prijzen, 32 procent van de winkels zit op een gemiddeld niveau en 54 procent heeft hogere prijzen. Friesland, Groningen en Limburg hebben vooral dure Jumbo’s. Richting Utrecht en de Randstad worden de Jumbo’s goedkoper.

Ook online zijn er verschillen bij Hoogvliet of Jumbo. Het prijspeil hangt dan af van de locatie waar de bestelling moet worden of waar de boodschappen worden opgehaald. Bij Plus Supermarkten zijn ook onderlinge verschillen tussen de winkels, maar die zijn minder groot dan bij Jumbo en Hoogvliet.

Volledig scherm
De prijs die je betaalt voor je boodschappen kan per Jumbo veel verschillen. © ANP

Voorbeelden

Goedkope en dure Jumbo’s zijn soms relatief dicht bij elkaar te vinden. In Utrecht en Nieuwegein zijn de prijzen aan de lage kant, terwijl de vestigingen in Maartensdijk en Vianen juist hoge prijzen vragen. Hellman’s mayonaise kost in Wierden 2,65 euro, terwijl Jumbo-klanten in Almelo voor precies dezelfde mayo 2,19 euro betalen. Een ander extreem voorbeeld bij Hoogvliet: wie in Den Haag Leyweg shopt, betaalt voor Robijn Color 7,29 euro, terwijl dezelfde flacon in dezelfde stad in de Theresiastraat 4,99 euro kost.

Een andere opvallende uitkomst van het prijsonderzoek: nieuwkomer Picnic, actief op 33 plaatsen voor 95.000 klanten, is sterk concurrerend. Bij het groeiende merk was het boodschappenpakket 6 procent goedkoper dan gemiddeld bij alle supermarkten. De eerder genoemde mayonaise van Hellmann’s kostte bij Picnic bijvoorbeeld 2,03 euro. 

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten

poll

Wat heeft jouw voorkeur?

  • Italiaans diner in restaurantje (67%)
  • All-inclusive buffet met ruime keuze (22%)
  • Om het even (10%)
15309 stemmen